Treceți la conținutul principal

„Refuză să muncești la NEGRU sau la GRI” – comunicat Inspectoratul Teritorial de Muncă Brașov din data de 19.04.2024

•

„Refuză să muncești la NEGRU sau la GRI” – comunicat Inspectoratul Teritorial de Muncă Brașov din data de 19.04.2024

Pe site-ul Inspectoratului Teritorial de Muncă Brașov este un comunicat cu privire la campanie de informare „Refuză să muncești la NEGRU sau la GRI” în care se specifică următoarele:

  1. REFUZĂ SĂ MUNCEȘTI LA „NEGRU” SAU LA „GRI”, angajatorul având obligația de a încheie contractul individual de muncă în formă scrisă și înmânarea unui exemplar salariatului.

Tipuri de contracte individuale de muncă:

  • contract individual de muncă;
  • contract cu clauză de telemuncă;
  • contract de muncă temporară;
  • contract individual de muncă la domiciliu;
  • contract de ucenicie.

  1. CITEȘTE CU ATENȚIE CONTRACTUL DE MUNCĂ

  • Data începerii activității.
  • Durata contractului (nedeterminată/determinată).
  • Locul muncii, funcția/meseria.
  • Durata muncii (normă întreagă/o fracțiune de normă).
  • Concediul de odihnă.
  • Salariul (cel puțin la nivelul salariului minim brut pe țară pentru 8 ore/zi).

Contractul de muncă se încheie în formă scrisă înainte de a începe activitatea, iar „perioada de probă” se desfășoară după semnarea contractului individual de muncă.

Durata contractului Individual de muncă

Contractul individual de muncă se încheie numai în formă scrisă pe durată nedeterminată și uneori pe durată determinată.

  1. FĂRĂ JUMĂTĂȚI DE MĂSURĂ!

  • Plata salariului se poate efectua prin virament într-un cont bancar sau în numerar.
  • Plata în natură a unei părți din salariu, este posibilă numai dacă este prevăzută expres în contractul colectiv de muncă aplicabil sau în contractul individual de muncă. Pentru salariații cărora angajatorul le asigura hrana, cazare sau alte facilități, suma în bani cuvenită pentru munca prestata nu poate fi mai mica decât salariul minim brut pe țară.

Este în defavoarea salariatului să accepte ca o parte din munca efectiv prestată de el să-i fie plătită „la negru”, pe lângă salariul declarat și fiscalizat. 

  1. TIMPUL DE MUNCĂ ȘI DE ODIHNĂ

Durata normală a timpului de muncă:

  • norma întreagă - 8 ore pe zi (timp de 5 zile) și de 40 de ore pe săptămână;
  • durata maximă - 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare;
  • durata zilnică a timpului de muncă de 12 ore va fi urmată de o perioadă de repaus de 24 de ore.

Munca suplimentară:

  • timp de muncă > 40 de ore/săptămână;
  • munca suplimentară necesită acordul salariatului (cu excepția cazului de forță majoră);
  • efectuarea muncii suplimentare peste durata maximă este interzisă (cu excepția cazului de forță majoră);
  • munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia;
  • imposibilitatea compensării prin ore libere plătite = spor la salariu ≥ 75% din salariul de bază, corespunzător duratei acesteia.

Munca de noapte:

  • munca prestată între orele 22.00 - 6.00;
  • salariatul de noapte:
    • efectuează muncă de noapte în proporție de cel puțin 30% din timpul său lunar de lucru;
    • efectuează muncă de noapte cel puțin 3 ore din timpul său zilnic de lucru;
  • durata normală a timpului de lucru, nu va depăși o medie de 8 ore pe zi (calculată pe o perioadă de referință de maximum 3 luni calendaristice, cu respectarea repausului săptămânal).

  1. REPAUSUL ZILNIC:

  • între două zile de muncă  repaus de minim 12 ore consecutive;
  • muncă în schimburi  repaus de minim 8 ore între schimburi.

  1. REPAUSUL SĂPTĂMÂNAL:

  • repausul săptămânal - 48 de ore consecutive, de regulă, sâmbăta și duminica;
  • pentru repausul săptămânal acordat în alte zile, angajatorul stabilește și acordă un spor la salariu;
  • activitate continuă de maxim 14 zile calendaristice = repaus cumulat + compensații de cel puțin 150% din salariul de bază.

  1. SĂRBĂTORILE LEGALE

Pentru zilele de sărbătoare legală în care nu se acordă zile libere, se va plăti un spor la salariul de bază de minim 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal de lucru.

Încadrarea în muncă a tinerilor cu vârsta sub 15 ani este interzisă. Persoana fizică dobândește capacitate de muncă la împlinirea vârstei de 16 ani. Tinerii care au împlinit vârsta de 15 ani, pot fi angajați în baza contractului individual de muncă cu acordul părinților sau al reprezentanților legali, numai dacă munca prestată nu le pune în pericol sănătatea și pregătirea profesională.

Mai multe detalii se pot citi pe site-ul  Inspectoratului Teritorial de Muncă Brașov.

Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici:

Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.

Alte subiecte pe aceeași temă:
- Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii.

Postări populare de pe acest blog

Important! DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.461 (încorporat) (29.11.2025)

DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.461  (încorporat)  (29.11.2025) Atenție pentru cine utilizează sau dorește să utilizeze DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver. 6.0.210 încorporat ca program de sine stătător, varianta oferită de Agenția Națională de Administrare Fiscală . Pentru că, după ultimele actualizări ale sistemelor de operare Windows 10 și 11,  DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver.   6.0.210 oferit de  Agenția Națională de Administrare Fiscală  nu mai este compatibil cu Windows 10 ver. 22H2 și cu Windows 11 ver. 2xH2, se poate descărca de aici kitul DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.461 sau dând clic pe imaginea de mai jos. Actualizare – 29.11.2025: - actualizare Java 64-bit la versiunea 8.0.461. Parola kitului este: 654321 și nu este executabil. După dezarhivare se execută  DUKIntegrator.bat. ...

Comunicatul Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani din data de 13.10.2026 cu privire la procedura de negociere colectivă

Comunicatul Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani din data de 13.10.2026 cu privire la procedura de negociere colectivă Foto: Gemini AI „ Comunicat de presă privind procedura de negociere colectivă  Negocierea colectivă reprezintă toate formele de negociere care au loc între angajator/organizația patronală, pe de o parte, și sindicat/organizația sindicală sau reprezentanții aleși ai angajaților/lucrătorilor, după caz, de cealaltă parte, care urmăresc reglementarea relațiilor de muncă ori de serviciu dintre părți, stabilirea condițiilor de muncă, precum și orice alte acorduri în probleme de interes comun. Legea nr. 367/2022 reglementează criteriile de reprezentativitate ale organizațiilor sindicale pentru participarea la negocierea colectivă la nivel de unitate. Pentru a fi reprezentative la nivel de unitate organizațiile sindicale (...

Important! Risc de amenzi nejustificate după 1 noiembrie 2026: Imposibilitatea aplicării tehnice a codului QR pe bonurile fiscale

Risc de amenzi nejustificate după 1 noiembrie 2026: Imposibilitatea aplicării tehnice a codului QR pe bonurile fiscale Data de 1 noiembrie 2026 marchează expirarea perioadei de suspendare a sancțiunilor contravenționale legate de obligația de a include, sub formă de cod QR, date specifice pe bonurile fiscale (cum ar fi data, ora emiterii, numărul bonului și seria fiscală a aparatului de marcat). Cu toate acestea, punerea în aplicare a acestei cerințe este blocată de lipsa cadrului normativ secundar.  În acest sens, Camera Consultanților Fiscali a înaintat o adresă către Ministerul Finanțelor pentru clarificarea situației. Iată principalele aspecte semnalate în adresa transmisă de Camera Consultanților Fiscali (CCF nr. 12177/12.10.2026) către Ministerul Finanțelor:  1. Blocajul tehnic și lipsa normelor metodologice Iminența termenului: Sancțiunile prevăzute de OUG nr. 28/1999 (amenzi între 2....

O.P.A.N.A.F. nr. 1.425/15.10.2026 pentru modificarea O.P.A.N.A.F. nr. 352/2022 pentru aprobarea Procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare

O.P.A.N.A.F. nr. 1.425/15.10.2026 pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 352/2022 pentru aprobarea Procedurii de soluționare a deconturilor cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare (M.O. nr. 868/16.10.2026) Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.

Programare concedii de odihnă pe anul 2025 (20.01.2025)

Programare concedii de odihnă pe anul 2025 (20.01.2025) Programarea concediilor de odihnă pe anul 2026 se poate accesa de aici: Accesare Programare_concedii_de_odihnă_2025_1_50a.xlsm este un fișier-aplicație care ține evidența programării concediilor de odihnă ale salariaților pe anul 2025, conform Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii , republicată și cu toate modificările ulterioare, art. 148, alin. 1: „Efectuarea concediului de odihnă se realizează în baza unei programări colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, după caz, a reprezentanților salariaților, pentru programările colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programările individuale. Programarea se face până la sfârșitul anului calendaristic pentru anul următor.” versiunea 1.50a (20.01.2025): - corecție deblocare zile de luni și marți. versiunea 1.50 (14.11.2024):...