Treceți la conținutul principal

Comunicat Inspectoratul Teritorial de Muncă al județului Brașov (14.01.2022)

Comunicat Inspectoratul Teritorial de Muncă al județului Brașov (14.01.2022)

«Acțiune de informare

În vederea creșterii gradului de conștientizare a lucrătorilor cu privire la consecințele sociale și economice negative pe care le produce munca nedeclarată și munca subdeclarată (munca "la gri"), la drepturile și obligațiile pe care le au aceștia, cât și la riscurile la care se expun atunci când acceptă să muncească "la negru" sau "la gri", Inspecția Muncii desfășoară, prin inspectoratele teritoriale de muncă, acțiunea de informare: „VIITORUL TĂU ÎNCEPE AZI. MERIȚI CA MUNCA TA SĂ FIE RECUNOSCUTĂ!”.

În acest context, inspectorii de muncă brașoveni au  distribuit afișe și pliante transmise de către Inspecția Muncii București, ce conțin informații utile, atât în locurile de muncă în care se desfășoară acțiuni de control, cât și în locuri consacrate ca având afluență de persoane precum piețe, târguri, primării,  stații de transport în comun, locașuri de cult, etc., inclusiv în mediul rural.

Astfel,  informațiile care necesită o atenție sporită din partea lucrătorilor, vizează în principal următoarele aspecte:

► CITIREA CU ATENȚIE A CONTRACTUL DE MUNCĂ

  • data începerii activității;
  • durata contractului (nedeterminată/determinată); 
  • locul muncii, funcția/meseria;
  • durata muncii (normă întreagă/o fracțiune de normă);
  • concediul de odihnă;
  • salariul (cel puțin la nivelul salariului minim brut pe țară pentru 8 h/zi).

► Obligația de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă și înmânarea unui exemplar pentru salariat îi revine angajatorului.

► TIMPUL DE MUNCĂ ȘI DE ODIHNĂ

  • norma întreagă - 8 ore pe zi (timp de 5 zile) și de 40 de ore pe săptămână; 
  • durata maximă - 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare;
  • durata zilnică a timpului de muncă de 12 ore va fi urmată de o perioadă de repaus de 24 de ore.

► MUNCA SUPLIMENTARĂ

  • în situația în care timpul de muncă depășește 40 de ore/săptămână, acesta este considerată muncă suplimentară;
  • munca suplimentară necesită acordul salariatului (cu excepția cazului de forță majoră);
  • efectuarea muncii suplimentare peste durata maximă este interzisă (cu excepția cazului de forță majoră); 
  • munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia;
  • imposibilitatea compensării prin ore libere plătite = spor la salariu ≥ 75% din salariul de bază, corespunzător duratei acesteia.

Atenție!
Conform O.U.G. nr. 117/2021, art. 122, alin. 1 din Legea 53/2003 privind Codul muncii a fost modificat cu următorul text:
„Art. 122. — (1) Munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 90 de zile calendaristice după efectuarea acesteia.
În acest sens, comunicatul Inspectoratului Teritorial de Muncă al județului Brașov este greșit.

► MUNCA DE NOAPTE

  • munca prestată între orele 22.00- 6.00;
  • salariatul de noapte:
  • efectuează muncă de noapte în proporție de cel puțin 30% din timpul său lunar de lucru;
  • efectuează muncă de noapte cel puțin cel puțin 3 ore din timpul său zilnic de lucru;
  • durata normală a timpului de lucru nu va depăși o medie de 8 ore pe zi (calculată pe o perioadă de referință de maximum 3 luni calendaristice, cu respectarea repausului săptămânal).

► REPAUSUL ZILNIC

  • între 2  zile de muncă – repaus de minimum 12 ore consecutive;
  • muncă în schimburi – repaus de minimum 8 ore între schimburi
► REPAUSUL SĂPTĂMÂNAL
  • repausul săptămânal – 48 de ore consecutive, de regulă, sâmbăta și duminica;
  • pentru repausul săptămânal acordat în alte zile angajatorul stabilește și acordă un spor la salariu;
  • activitate continuă de maximum 14 zile calendaristice = repaus cumulat + compensații de cel puțin 150% din salariul de bază.

► SĂRBĂTORI LEGALE

  • pentru zilele de sărbătoare legală în care nu se pot acorda zile libere, se va plăti un spor la salariul de bază de minimum 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal.»
Sursa: Inspectoratul Teritorial de Muncă al județului Brașov

(Fotografia: Pixbay, de la Pexels)

Alte subiecte pe aceeași temă:
Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii.

Postări populare de pe acest blog

Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (microentități) (12.02.2025)

Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (microentități) (12.02.2025) Pachetul „Acte-Anexe pentru Bilanţul la 31.12.2024 (microentităţi) (12.02.2025)” este în conformitate cu Legea contabilității nr. 82/1991 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, O.M.F.P. nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările și completările ulterioare, și cu O.M.F. nr. 107/20.01.2025 privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la Agenția Națională de Administrare Fiscală. Pachetul cuprinde: - Documentație acte-anexe pentru Bilanț (de citit).pdf; -   Anexe pentru Bilanţ microentităţi ver_ 1_03.xlsm; (Cuprinde: Declarație în conformitate cu prevederile art. 30 din Legea con...

Important! Ședința din 20.06.2025 a Inspecției Muncii dedicată sistemului Reges-Online în relație cu angajatorii

Ședința din 20.06.2025 a Inspecției Muncii dedicată sistemului Reges-Online în relație cu angajatorii Sursa: Inspecția Muncii Ortografia și morfologia textului citat le aparțin instituției citate. Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici: Descărcare Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului. Transmisiune live din 20 iunie 2025 Înregistrari video explicative concentrate pe diverse spețe:  •  Reges Online - sfaturi pentru curioși . Manualul de folosire al aplicației Angajator: https://reges.inspectiamuncii.ro/ajutor/ Mediul de test se poate găsi la adresa web: https://reges.dev.inspectiamuncii.org  . Sugestii și îmbunătățiri de ordin teh...

Important! Ședința din data de 26.05.2025 a Inspecției Muncii dedicată sistemului Reges-Online

Ședința din data de 26.05.2025 a Inspecției Muncii dedicată sistemului Reges-Online Repunerea videoclipului cu ședința din 26 mai 2025 de către Inspecția Muncii. Sursa:  Inspecția Muncii Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici: Descărcare Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului. Înregistrare din 26 mai 2025 – calitate SD Rezoluția videoului este scăzută și este de 640 × 360 pixeli (definiție standard – SD). Mediul de test se poate găsi la adresa web: https://reges.dev.inspectiamuncii.org  . Sugestii și îmbunătățiri de ordin tehnic sau documentație pentru dezvoltatori de programe pentru Resurse Umane se pot accesa aici: https://github.com/reges-ro/integrare  . Înregistrările ședințelor anterioare se pot găsi aici:  https://dr...

Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (entități mici) (13.02.2025)

Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (entități mici) (13.02.2025) Pachetul „Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (entități mici) (13.02.2025)”  este în conformitate cu Legea contabilității nr. 82/1991 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, O.M.F.P. nr. 1.802/2014 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările și completările ulterioare, și cu O.M.F. nr. 107/20.01.2025/M.O. nr. 59/23.01.2025/M.O. nr. 59 bis/23.01.2025 privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la Agenția Națională de Administrare Fiscală. Pachetul  „Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (entități mici) (13.02.2025)” cuprinde: - Documentație acte-anexe pentru Bilanț (de citit).pdf; - Anexe pentru bilanţ entităţi mici ver_ 0_20.xlsm; ...

Programare concedii de odihnă pe anul 2025 (20.01.2025)

Programare concedii de odihnă pe anul 2025 (20.01.2025) Programare_concedii_de_odihnă_2025_1_50a.xlsm este un fișier-aplicație care ține evidența programării concediilor de odihnă ale salariaților pe anul 2025, conform Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii , republicată și cu toate modificările ulterioare, art. 148, alin. 1: „Efectuarea concediului de odihnă se realizează în baza unei programări colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, după caz, a reprezentanților salariaților, pentru programările colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programările individuale. Programarea se face până la sfârșitul anului calendaristic pentru anul următor.” versiunea 1.50a (20.01.2025): - corecție deblocare zile de luni și marți. versiunea 1.50 (14.11.2024): - adaptare pentru anul 2025; - adăugare accesare chat Telegram „Contabilitate și nu numai ...”. Fișierul-aplicație „Progr...