Treceți la conținutul principal

Comunicat Inspectoratul Teritorial de Muncă al județului Brașov (14.01.2022)

Comunicat Inspectoratul Teritorial de Muncă al județului Brașov (14.01.2022)

«Acțiune de informare

În vederea creșterii gradului de conștientizare a lucrătorilor cu privire la consecințele sociale și economice negative pe care le produce munca nedeclarată și munca subdeclarată (munca "la gri"), la drepturile și obligațiile pe care le au aceștia, cât și la riscurile la care se expun atunci când acceptă să muncească "la negru" sau "la gri", Inspecția Muncii desfășoară, prin inspectoratele teritoriale de muncă, acțiunea de informare: „VIITORUL TĂU ÎNCEPE AZI. MERIȚI CA MUNCA TA SĂ FIE RECUNOSCUTĂ!”.

În acest context, inspectorii de muncă brașoveni au  distribuit afișe și pliante transmise de către Inspecția Muncii București, ce conțin informații utile, atât în locurile de muncă în care se desfășoară acțiuni de control, cât și în locuri consacrate ca având afluență de persoane precum piețe, târguri, primării,  stații de transport în comun, locașuri de cult, etc., inclusiv în mediul rural.

Astfel,  informațiile care necesită o atenție sporită din partea lucrătorilor, vizează în principal următoarele aspecte:

► CITIREA CU ATENȚIE A CONTRACTUL DE MUNCĂ

  • data începerii activității;
  • durata contractului (nedeterminată/determinată); 
  • locul muncii, funcția/meseria;
  • durata muncii (normă întreagă/o fracțiune de normă);
  • concediul de odihnă;
  • salariul (cel puțin la nivelul salariului minim brut pe țară pentru 8 h/zi).

► Obligația de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă și înmânarea unui exemplar pentru salariat îi revine angajatorului.

► TIMPUL DE MUNCĂ ȘI DE ODIHNĂ

  • norma întreagă - 8 ore pe zi (timp de 5 zile) și de 40 de ore pe săptămână; 
  • durata maximă - 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare;
  • durata zilnică a timpului de muncă de 12 ore va fi urmată de o perioadă de repaus de 24 de ore.

► MUNCA SUPLIMENTARĂ

  • în situația în care timpul de muncă depășește 40 de ore/săptămână, acesta este considerată muncă suplimentară;
  • munca suplimentară necesită acordul salariatului (cu excepția cazului de forță majoră);
  • efectuarea muncii suplimentare peste durata maximă este interzisă (cu excepția cazului de forță majoră); 
  • munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia;
  • imposibilitatea compensării prin ore libere plătite = spor la salariu ≥ 75% din salariul de bază, corespunzător duratei acesteia.

Atenție!
Conform O.U.G. nr. 117/2021, art. 122, alin. 1 din Legea 53/2003 privind Codul muncii a fost modificat cu următorul text:
„Art. 122. — (1) Munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 90 de zile calendaristice după efectuarea acesteia.
În acest sens, comunicatul Inspectoratului Teritorial de Muncă al județului Brașov este greșit.

► MUNCA DE NOAPTE

  • munca prestată între orele 22.00- 6.00;
  • salariatul de noapte:
  • efectuează muncă de noapte în proporție de cel puțin 30% din timpul său lunar de lucru;
  • efectuează muncă de noapte cel puțin cel puțin 3 ore din timpul său zilnic de lucru;
  • durata normală a timpului de lucru nu va depăși o medie de 8 ore pe zi (calculată pe o perioadă de referință de maximum 3 luni calendaristice, cu respectarea repausului săptămânal).

► REPAUSUL ZILNIC

  • între 2  zile de muncă – repaus de minimum 12 ore consecutive;
  • muncă în schimburi – repaus de minimum 8 ore între schimburi
► REPAUSUL SĂPTĂMÂNAL
  • repausul săptămânal – 48 de ore consecutive, de regulă, sâmbăta și duminica;
  • pentru repausul săptămânal acordat în alte zile angajatorul stabilește și acordă un spor la salariu;
  • activitate continuă de maximum 14 zile calendaristice = repaus cumulat + compensații de cel puțin 150% din salariul de bază.

► SĂRBĂTORI LEGALE

  • pentru zilele de sărbătoare legală în care nu se pot acorda zile libere, se va plăti un spor la salariul de bază de minimum 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal.»
Sursa: Inspectoratul Teritorial de Muncă al județului Brașov

(Fotografia: Pixbay, de la Pexels)

Alte subiecte pe aceeași temă:
Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii.

Postări populare de pe acest blog

Important! DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 (încorporat)

DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451  (încorporat) Atenție pentru cine utilizează sau dorește să utilizeze DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver. 6.0.210 încorporat ca program de sine stătător, varianta oferită de Agenția Națională de Administrare Fiscală . Pentru că, după ultimele actualizări ale sistemelor de operare Windows 10 și 11,  DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver.   6.0.210 oferit de  Agenția Națională de Administrare Fiscală  nu mai este compatibil cu Windows 10 ver. 22H2 și cu Windows 11 ver. 2xH2, se poate descărca de aici kitul DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 sau dând clic pe imaginea de mai jos. Parola kitului este: 654321 și nu este executabil. După dezarhivare se execută  DUKIntegrator.bat. DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 (încorporat) este ...

Programare concedii de odihnă pe anul 2026 (07.11.2025)

Programare concedii de odihnă pe anul 2026 (07.11.2025) Programare_concedii_de_odihnă_2025_1_60.xlsm este un fișier-aplicație care ține evidența programării concediilor de odihnă ale salariaților pe anul 2026, conform Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii , republicată și cu toate modificările ulterioare, art. 148, alin. 1: „Efectuarea concediului de odihnă se realizează în baza unei programări colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, după caz, a reprezentanților salariaților, pentru programările colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programările individuale. Programarea se face până la sfârșitul anului calendaristic pentru anul următor.” versiunea 1.60 (07.11.2025): - adaptare pentru anul 2026; - actualizarea Legii nr. 53/2003 — Codul muncii (republicată în 18.05.2011) prin Legea nr. 149/09.10.2025/M.O. nr. 936/09.10.2025 pentru complet...

Programare concedii de odihnă pe anul 2025 (20.01.2025)

Programare concedii de odihnă pe anul 2025 (20.01.2025) Programarea concediilor de odihnă pe anul 2026 se poate accesa de aici: Accesare Programare_concedii_de_odihnă_2025_1_50a.xlsm este un fișier-aplicație care ține evidența programării concediilor de odihnă ale salariaților pe anul 2025, conform Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii , republicată și cu toate modificările ulterioare, art. 148, alin. 1: „Efectuarea concediului de odihnă se realizează în baza unei programări colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, după caz, a reprezentanților salariaților, pentru programările colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programările individuale. Programarea se face până la sfârșitul anului calendaristic pentru anul următor.” versiunea 1.50a (20.01.2025): - corecție deblocare zile de luni și marți. versiunea 1.50 (14.11.2024):...

Împuternicire notarială pentru REGES ONLINE (document revizuit în data de 26.08.2025)

Împuternicire notarială pentru REGES ONLINE În baza  H.G. nr. 295/27.03.2025 privind Registrul general de evidență a salariaților - REGES-ONLINE,  O.M.M.F.T.S.S. nr. 1107/06.05.2025 pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților — REGES-ONLINE,  Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale și a  Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, art. 2009, mai jos se poate descărca la nevoie un model de împuternicire notarială pentru REGES ONLINE. Extras din  O.M.M.F.T.S.S. nr. 1107/06.05.2025 pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților — REGES-ONLINE, anexa „Procedură de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de ...

Chestionar evaluare salariați ver. 1.60 (formular în format Microsoft Excel) (17.11.2025)

Chestionar evaluare salariați ver. 1.60 (formular în format Microsoft Excel) (17.11.2025) Chestionar evaluare salariati_1_60.xlsm , fișier-aplicație, permite generarea unui chestionar cu privire la evaluarea salariatului într-un an, conform  Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii . Nou în versiunea 1.60 (17.11.2025): - schimbare interfață; - diverse îmbunătățiri tehnice. Nou în versiunea 1.51 (05.12.2023): - mici modificări. Nou în versiunea 1.50 (18.11.2022): - schimbare aspect; - acum se poate schimba sigla (logo) și din aplicație; - corecție salvare în format PDF (color și denumire fișier); - alte modificări, adăugiri și corecții. Nou în versiunea 1.43 (16.12.2021): - diverse mici corecții și modificări. Nou în versiunea 1.42 (30.11.2020): - Ordinul comun al M.M.P.S. și al I.N.S. nr. 1.477/1.056/2020 privind modificarea și completarea Clasifi...