Treceți la conținutul principal

Comunicat Inspectoratul Teritorial de Muncă al județului Brașov (14.01.2022)

Comunicat Inspectoratul Teritorial de Muncă al județului Brașov (14.01.2022)

«Acțiune de informare

În vederea creșterii gradului de conștientizare a lucrătorilor cu privire la consecințele sociale și economice negative pe care le produce munca nedeclarată și munca subdeclarată (munca "la gri"), la drepturile și obligațiile pe care le au aceștia, cât și la riscurile la care se expun atunci când acceptă să muncească "la negru" sau "la gri", Inspecția Muncii desfășoară, prin inspectoratele teritoriale de muncă, acțiunea de informare: „VIITORUL TĂU ÎNCEPE AZI. MERIȚI CA MUNCA TA SĂ FIE RECUNOSCUTĂ!”.

În acest context, inspectorii de muncă brașoveni au  distribuit afișe și pliante transmise de către Inspecția Muncii București, ce conțin informații utile, atât în locurile de muncă în care se desfășoară acțiuni de control, cât și în locuri consacrate ca având afluență de persoane precum piețe, târguri, primării,  stații de transport în comun, locașuri de cult, etc., inclusiv în mediul rural.

Astfel,  informațiile care necesită o atenție sporită din partea lucrătorilor, vizează în principal următoarele aspecte:

► CITIREA CU ATENȚIE A CONTRACTUL DE MUNCĂ

  • data începerii activității;
  • durata contractului (nedeterminată/determinată); 
  • locul muncii, funcția/meseria;
  • durata muncii (normă întreagă/o fracțiune de normă);
  • concediul de odihnă;
  • salariul (cel puțin la nivelul salariului minim brut pe țară pentru 8 h/zi).

► Obligația de încheiere a contractului individual de muncă în formă scrisă și înmânarea unui exemplar pentru salariat îi revine angajatorului.

► TIMPUL DE MUNCĂ ȘI DE ODIHNĂ

  • norma întreagă - 8 ore pe zi (timp de 5 zile) și de 40 de ore pe săptămână; 
  • durata maximă - 48 de ore pe săptămână, inclusiv orele suplimentare;
  • durata zilnică a timpului de muncă de 12 ore va fi urmată de o perioadă de repaus de 24 de ore.

► MUNCA SUPLIMENTARĂ

  • în situația în care timpul de muncă depășește 40 de ore/săptămână, acesta este considerată muncă suplimentară;
  • munca suplimentară necesită acordul salariatului (cu excepția cazului de forță majoră);
  • efectuarea muncii suplimentare peste durata maximă este interzisă (cu excepția cazului de forță majoră); 
  • munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 60 de zile calendaristice după efectuarea acesteia;
  • imposibilitatea compensării prin ore libere plătite = spor la salariu ≥ 75% din salariul de bază, corespunzător duratei acesteia.

Atenție!
Conform O.U.G. nr. 117/2021, art. 122, alin. 1 din Legea 53/2003 privind Codul muncii a fost modificat cu următorul text:
„Art. 122. — (1) Munca suplimentară se compensează prin ore libere plătite în următoarele 90 de zile calendaristice după efectuarea acesteia.
În acest sens, comunicatul Inspectoratului Teritorial de Muncă al județului Brașov este greșit.

► MUNCA DE NOAPTE

  • munca prestată între orele 22.00- 6.00;
  • salariatul de noapte:
  • efectuează muncă de noapte în proporție de cel puțin 30% din timpul său lunar de lucru;
  • efectuează muncă de noapte cel puțin cel puțin 3 ore din timpul său zilnic de lucru;
  • durata normală a timpului de lucru nu va depăși o medie de 8 ore pe zi (calculată pe o perioadă de referință de maximum 3 luni calendaristice, cu respectarea repausului săptămânal).

► REPAUSUL ZILNIC

  • între 2  zile de muncă – repaus de minimum 12 ore consecutive;
  • muncă în schimburi – repaus de minimum 8 ore între schimburi
► REPAUSUL SĂPTĂMÂNAL
  • repausul săptămânal – 48 de ore consecutive, de regulă, sâmbăta și duminica;
  • pentru repausul săptămânal acordat în alte zile angajatorul stabilește și acordă un spor la salariu;
  • activitate continuă de maximum 14 zile calendaristice = repaus cumulat + compensații de cel puțin 150% din salariul de bază.

► SĂRBĂTORI LEGALE

  • pentru zilele de sărbătoare legală în care nu se pot acorda zile libere, se va plăti un spor la salariul de bază de minimum 100% din salariul de bază corespunzător muncii prestate în programul normal.»
Sursa: Inspectoratul Teritorial de Muncă al județului Brașov

(Fotografia: Pixbay, de la Pexels)

Alte subiecte pe aceeași temă:
Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii.

Postări populare de pe acest blog

Important! DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 (încorporat)

DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451  (încorporat) Atenție pentru cine utilizează sau dorește să utilizeze DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver. 6.0.210 încorporat ca program de sine stătător, varianta oferită de Agenția Națională de Administrare Fiscală . Pentru că, după ultimele actualizări ale sistemelor de operare Windows 10 și 11,  DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver.   6.0.210 oferit de  Agenția Națională de Administrare Fiscală  nu mai este compatibil cu Windows 10 ver. 22H2 și cu Windows 11 ver. 2xH2, se poate descărca de aici kitul DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 sau dând clic pe imaginea de mai jos. Parola kitului este: 654321 și nu este executabil. După dezarhivare se execută  DUKIntegrator.bat. DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 (încorporat) este c...

Important! Ședința Inspecției Muncii, din data de 26.09.2025, dedicată sistemului Reges Online pentru reprezentanții angajatorilor, persoane fizice sau juridice de drept privat, instituții publice, specialiști HR și IT

Ședința Inspecției Muncii, din data de 26.09.2025, dedicată sistemului Reges Online pentru reprezentanții angajatorilor, persoane fizice sau juridice de drept privat, instituții publice, specialiști HR și IT „ Echipa REGES-Online invită reprezentanții angajatorilor, persoane fizice sau juridice de drept privat, instituții publice, specialiști HR și IT vineri 26 Septembrie 2025 ora 10:00, la o nouă ședință online dedicată sistemului RegesOnline. Agenda întâlnirii: Cum creăm cont și cum îl activăm; Cererea de acces la registru, reprezentanți legali/împuterniciți; Delegarea și delegații; Noutati disponibile Sesiune de întrebări și răspunsuri.  Ședința va fi înregistrată și disponibilă pentru vizualizare.” Sursa:  Inspecția Muncii Ortografia și morfologia textului citat le aparțin instituției citate. Fișierul se desc...

Împuternicire notarială pentru REGES ONLINE (document revizuit în data de 26.08.2025)

Împuternicire notarială pentru REGES ONLINE În baza  H.G. nr. 295/27.03.2025 privind Registrul general de evidență a salariaților - REGES-ONLINE,  O.M.M.F.T.S.S. nr. 1107/06.05.2025 pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților — REGES-ONLINE,  Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale și a  Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, art. 2009, mai jos se poate descărca la nevoie un model de împuternicire notarială pentru REGES ONLINE. Extras din  O.M.M.F.T.S.S. nr. 1107/06.05.2025 pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților — REGES-ONLINE, anexa „Procedură de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de ...

Important! Comunicatul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale din data de 18.09.2025 cu privire la termenul de înscriere în REGES-ONLINE

Comunicatul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale din data de 18.09.2025 cu privire la termenul de înscriere în REGES-ONLINE « Sprijin pentru angajatori - termenul de înscriere în REGES-ONLINE, prelungit până la data de 31 decembrie 2025 La propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Guvernul a aprobat astăzi prorogarea termenului de trecere de la sistemul Revisal, la platforma REGES-ONLINE, până la data de 31 decembrie 2025, pentru a veni în sprijinul angajatorilor care întâmpină dificultăți în procesul de migrare. ”Am decis să prelungim termenul pentru înrolarea în REGES-ONLINE până la sfârșitul anului, pentru ca niciun angajator să nu fie pus în situația de a primi sancțiuni. Cred că rolul statului este să ofere sprijin și soluții, nu bariere. De aceea, această perioadă suplimentară este un semn de respect față de mediul de afaceri și față de...

Adeverință salariat nou pentru C.N.A.S. (Anexă la O.P.C.N.A.S. nr. 1.041/30.07.2025)

Adeverință salariat nou pentru C.N.A.S. (Anexă la O.P.C.N.A.S. nr. 1.041/30.07.2025) În baza  O.P.C.N.A.S. nr. 1.041/30.07.2025 privind modificarea Normelor metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calității de asigurat, precum și pentru stabilirea documentelor necesare atribuirii numărului unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina, aprobate prin Ordinul președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1.549/2018, precum și pentru stabilirea unor măsuri privind calitatea de asigurat, mai jos se poate descărca la nevoie un model de adeverință pentru salariat nou pentru C.N.A.S. Fișierul „ Adeverință salariat nou pentru C.N.A.S. (Anexă la O.P.C.N.A.S. nr. 1.041_30.07.2025).pdf”  (fișier inteligent) este editabil și este compatibil cu: ...