Treceți la conținutul principal

Important! Comunicat Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) din data de 25.04.2025 cu privire la suspendarea, restricționarea sau închiderea conturilor utilizatorilor platformelor online

Comunicat Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) din data de 25.04.2025 cu privire la suspendarea, restricționarea sau închiderea conturilor utilizatorilor platformelor online

„Ce pot face utilizatorii platformelor online foarte mari în cazul suspendării, restricționării sau închiderii conturilor

Pe fondul primirii unor sesizări cu acest obiect, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) aduce în atenția utilizatorilor platformelor online foarte mari mecanismele pe care le au la dispoziție în cazul suspendării, restricționării sau închiderii conturilor deținute.

Există anumite restricții pe care furnizorii platformelor online le pot impune utilizatorilor pe motiv că informațiile furnizate de aceștia constituie conținut ilegal sau sunt incompatibile cu condițiile generale de utilizare ale serviciilor platformelor: restricții privind vizibilitatea anumitor informații furnizate de utilizator, inclusiv eliminarea conținutului, blocarea accesului la conținut sau retrogradarea conținutului; suspendarea, sistarea sau alte restricții ale plăților monetare; suspendarea sau sistarea totală sau parțială a furnizării serviciului; suspendarea sau închiderea contului utilizatorului.

Platformele online au obligația de a furniza oricărui utilizator cărui i s-a aplicat una din restricțiile de mai sus o expunere de motive clară și specifică, care să conțină un minim de informații (de exemplu: tipul restricției, domeniul de aplicare teritorial al deciziei și durata acesteia; faptele și circumstanțele avute în vedere în luarea deciziei; informații privind utilizarea mijloacelor automatizate în procesul decizional; trimitere la temeiul juridic sau contractual invocat; informații clare și ușor de înțeles privind căile de atac la care poate recurge utilizatorul în ceea ce privește decizia, în special, mecanismele interne de soluționare a plângerilor, soluționarea extrajudiciară a litigiilor și căile de atac judiciare). Acest lucru se aplică numai dacă furnizorul are datele de contact electronice ale utilizatorului. De asemenea, această obligație nu se aplică dacă informațiile vizate constituie conținut comercial înșelător de largă circulație sau dacă restricția a fost aplicată ca urmare a unui ordin de a acționa împotriva conținutului ilegal emis de o autoritate relevantă.

Totodată, platformele online trebuie să pună la dispoziția utilizatorilor acces la un sistem intern eficace de soluționare a plângerilor, care să le permită acestora să depună plângeri, pe cale electronică și în mod gratuit, în legătură cu deciziile luate de furnizorul platformei online.

Dacă utilizatorul nu este mulțumit de răspunsul primit prin sistemul intern de soluționare a plângerilor, acesta are posibilitatea de a se adresa unui organism de soluționare extrajudiciară a litigiilor. Aceste organisme sunt certificate de coordonatorii serviciilor digitale din țara lor de stabilire, iar lista actualizată se poate accesa aici.

Ce și unde reclami

Utilizatorul afectat de suspendarea/restricționarea/închiderea contului său pe o platformă online foarte mare trebuie să se adreseze în primul rând direct platformei prin instrumentele online puse la dispoziție de aceasta.

Dacă, în urma demersurilor realizate în cadrul platformei online în cauză, apreciază în continuare că platforma nu respectă obligațiile de a trimite o expunere de motive sau de a oferi un mecanism de transmitere a reclamațiilor, utilizatorul se poate adresa ANCOM cu o plângere în acest sens, însoțită de dovezi concludente (pentru fiecare pas întreprins în parte), folosind formularul dedicat. Potrivit dispozițiilor din Regulamentul privind serviciile digitale, ANCOM poate soluționa plângerea dacă furnizorul platformei online este stabilit în România sau poate înainta plângerea către coordonatorul serviciilor digitale din țara de stabilire a platformei.

Informații cu caracter general

Începând cu anul 2024, potrivit Legii nr. 50/2024, ANCOM are rolul de coordonator al serviciilor digitale, fiind responsabilă de verificarea respectării obligațiilor ce cad în sarcina furnizorilor de servicii intermediare stabiliți în România. Regulamentul privind serviciile digitale se aplică tuturor serviciilor intermediare (inclusiv platformelor online) furnizate în UE; coordonatorii serviciilor digitale din fiecare stat membru al UE verifică respectarea obligațiilor furnizorilor de servicii intermediare stabiliți sau care și-au desemnat reprezentantul legal în statul membru respectiv.

Comisia Europeană are competența exclusivă de a supraveghea și a asigura respectarea obligațiilor impuse doar în sarcina furnizorilor de platforme online foarte mari și de motoare de căutare online foarte mari (VLOPSEs), iar pentru restul obligațiilor în sarcina VLOPSEs prevăzute în Regulamentul privind serviciile digitale, competența este împărțită între Comisia Europeană și coordonatorul serviciilor digitale din țara de stabilire a VLOPSE. Detalii privind VLOPSEs desemnați până în prezent și principalele activități ale Comisiei pot fi accesate aici.

Regulamentul privind serviciile digitale nu conține instrumente de cenzură și nu oferă temei juridic pentru evaluarea legalității conținutului, însă asigură respectarea de către platformele online a drepturilor utilizatorilor la libera exprimare atunci când elimină conținutul ilegal.

Pentru a veni în sprijinul utilizatorilor de servicii intermediare, ANCOM a publicat informații detaliate despre rolul ANCOM în calitate de coordonator al serviciilor digitale, ce este conținutul ilegal, cine poate depune o plângere, ce servicii pot face obiectul unei plângeri în temeiul art. 53 din Regulamentul privind serviciile digitale sau despre raportarea conținutului ilegal. Mai multe informații sunt disponibile în secțiunea dedicată serviciilor digitale de pe InfoCentru ANCOM.”

Sursa: Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM)

Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici:

Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.

Alte subiecte pe aceeași temă:
- REGULAMENTUL (UE) 2022/2065 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 19 octombrie 2022 privind o piață unică pentru serviciile digitale și de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale).

Postări populare de pe acest blog

Important! DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 (încorporat)

DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451  (încorporat) Atenție pentru cine utilizează sau dorește să utilizeze DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver. 6.0.210 încorporat ca program de sine stătător, varianta oferită de Agenția Națională de Administrare Fiscală . Pentru că, după ultimele actualizări ale sistemelor de operare Windows 10 și 11,  DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver.   6.0.210 oferit de  Agenția Națională de Administrare Fiscală  nu mai este compatibil cu Windows 10 ver. 22H2 și cu Windows 11 ver. 2xH2, se poate descărca de aici kitul DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 sau dând clic pe imaginea de mai jos. Parola kitului este: 654321 și nu este executabil. După dezarhivare se execută  DUKIntegrator.bat. DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 (încorporat) este ...

Programare concedii de odihnă pe anul 2026 (07.11.2025)

Programare concedii de odihnă pe anul 2026 (07.11.2025) Programare_concedii_de_odihnă_2025_1_60.xlsm este un fișier-aplicație care ține evidența programării concediilor de odihnă ale salariaților pe anul 2026, conform Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii , republicată și cu toate modificările ulterioare, art. 148, alin. 1: „Efectuarea concediului de odihnă se realizează în baza unei programări colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, după caz, a reprezentanților salariaților, pentru programările colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programările individuale. Programarea se face până la sfârșitul anului calendaristic pentru anul următor.” versiunea 1.60 (07.11.2025): - adaptare pentru anul 2026; - actualizarea Legii nr. 53/2003 — Codul muncii (republicată în 18.05.2011) prin Legea nr. 149/09.10.2025/M.O. nr. 936/09.10.2025 pentru complet...

Programare concedii de odihnă pe anul 2025 (20.01.2025)

Programare concedii de odihnă pe anul 2025 (20.01.2025) Programarea concediilor de odihnă pe anul 2026 se poate accesa de aici: Accesare Programare_concedii_de_odihnă_2025_1_50a.xlsm este un fișier-aplicație care ține evidența programării concediilor de odihnă ale salariaților pe anul 2025, conform Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii , republicată și cu toate modificările ulterioare, art. 148, alin. 1: „Efectuarea concediului de odihnă se realizează în baza unei programări colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, după caz, a reprezentanților salariaților, pentru programările colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programările individuale. Programarea se face până la sfârșitul anului calendaristic pentru anul următor.” versiunea 1.50a (20.01.2025): - corecție deblocare zile de luni și marți. versiunea 1.50 (14.11.2024):...

Împuternicire notarială pentru REGES ONLINE (document revizuit în data de 26.08.2025)

Împuternicire notarială pentru REGES ONLINE În baza  H.G. nr. 295/27.03.2025 privind Registrul general de evidență a salariaților - REGES-ONLINE,  O.M.M.F.T.S.S. nr. 1107/06.05.2025 pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților — REGES-ONLINE,  Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale și a  Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, art. 2009, mai jos se poate descărca la nevoie un model de împuternicire notarială pentru REGES ONLINE. Extras din  O.M.M.F.T.S.S. nr. 1107/06.05.2025 pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților — REGES-ONLINE, anexa „Procedură de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de ...

Chestionar evaluare salariați ver. 1.60 (formular în format Microsoft Excel) (17.11.2025)

Chestionar evaluare salariați ver. 1.60 (formular în format Microsoft Excel) (17.11.2025) Chestionar evaluare salariati_1_60.xlsm , fișier-aplicație, permite generarea unui chestionar cu privire la evaluarea salariatului într-un an, conform  Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii . Nou în versiunea 1.60 (17.11.2025): - schimbare interfață; - diverse îmbunătățiri tehnice. Nou în versiunea 1.51 (05.12.2023): - mici modificări. Nou în versiunea 1.50 (18.11.2022): - schimbare aspect; - acum se poate schimba sigla (logo) și din aplicație; - corecție salvare în format PDF (color și denumire fișier); - alte modificări, adăugiri și corecții. Nou în versiunea 1.43 (16.12.2021): - diverse mici corecții și modificări. Nou în versiunea 1.42 (30.11.2020): - Ordinul comun al M.M.P.S. și al I.N.S. nr. 1.477/1.056/2020 privind modificarea și completarea Clasifi...