Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat pe site-ul instituției informații cu privire la schema specială de TVA pentru întreprinderile mici.
«SME-SS (Schema specială de TVA pentru întreprinderile mici)
1. Informații generale
DESCRIERE SISTEM
În efortul de a reduce sarcinile administrative pentru întreprinderile mici (IM), multe state membre ale UE au implementat reguli speciale cunoscute sub numele de "Regimul special de TVA pentru IM". Acest regim scutește IM, care au o cifră de afaceri sub un anumit plafon, de obligațiile de înregistrare și colectare a TVA în statele membre de stabilire. Cu toate acestea, la momentul actual, aceste plafoane de scutire de TVA variază semnificativ între statele membre, de la 10.000 EUR în Grecia până la 85.000 EUR în Italia, existând și state membre care nu aplică regimul de scutire de TVA pentru IM. Aplicarea regimului special pentru IM la nivelul Uniunii Europene este voluntară și, dacă o persoană impozabilă alege să-l aplice, aceasta nu percepe TVA pentru operațiunile realizate.
Noul regim special pentru întreprinderile mici (SME-SS) se va aplica începând cu 1 ianuarie 2025. Aceasta permite persoanelor impozabile stabilite într-un stat membru să aplice regimul special pentru IM nu numai în statul membru de stabilire, ci și în orice alt stat membru care aplică un regim de scutire pentru IM, în anumite condiții.
SME-SS a fost instituit în scopul reducerii sarcinii administrative a IM și pentru a contribui la crearea unui mediu fiscal care să faciliteze creșterea întreprinderilor și dezvoltarea comerțului transfrontalier. Astfel, începând cu 01.01.2025, întreprinderile mici stabilite într-un stat membru, care efectuează livrări de bunuri și/sau prestări servicii în alte țări UE în care nu sunt stabilite, vor avea oportunitatea de a beneficia de scutire de la colectarea și plata TVA, în statele membre respective, în aceleași condiții precum întreprinderile mici locale.
Conform Directivei 2020/285, începând cu ianuarie 2025 statele membre pot aplica un plafon național de scutire de TVA pentru întreprinderile mici ce vor fi supuse TVA-ului, de maximum 85.000 EUR. Foarte important de menționat este faptul că posibilitatea de a stabili un plafon național de scutire este opțională, această decizie aparținând fiecărui stat membru în funcție de condițiile sale politice și economice.
De asemenea, începând cu ianuarie 2025, se instituie un plafon de scutire de TVA la nivel unional de 100.000 euro pentru întreprinderile mici care doresc să aplice regimul special de scutire de TVA în alte state membre decât cel de stabilire.
Întreprinderile mici eligibile vor beneficia de scutire de la plata TVA începând cu, cel târziu, cea de-a 35-a zi lucrătoare de la depunerea unei notificări prealabile sau a actualizării acesteia, cu excepția cazurilor specifice în care, pentru a preveni evaziunea fiscală sau evitarea obligațiilor fiscale, statele membre care acordă scutirea solicită un termen suplimentar pentru a efectua verificările necesare.
Întreprinderile din afara UE nestabilite în UE nu vor beneficia de regimul special de TVA pentru IM.
CONTRIBUABILI VIZAȚI
Pentru a accesa scutirea transfrontalieră, IM trebuie să informeze mai întâi statul membru de stabilire, și să fie identificată în acel stat membru printr-un cod/număr individual de identificare, la nivel european, care să conțină sufixul "EX". Această cerință de notificare urmărește să asigure un control eficient al aplicării scutirii transfrontaliere. Odată identificată, persoana impozabilă trebuie să raporteze statului membru de stabilire atât valoarea totală a livrărilor de bunuri și/sau a prestărilor de servicii efectuate în statul membru de stabilire, cât și în fiecare stat membru în care aplică regimul de scutire.
Notificarea prealabilă, prin care IM își anunță intenția de a aplica noul regim de TVA, va conține cel puțin următoarele informații: de plată înseamnă:
- Numele, activitatea, forma juridică și adresa întreprinderii;
- Statul sau statele membre în care intenționează să beneficieze de scutire;
- Valoarea totală a livrărilor de bunuri și/sau prestărilor de servicii efectuate în statul membru în care este stabilită și în fiecare dintre celelalte state membre în cursul anului calendaristic precedent sau cu doi ani calendaristici precedenți (în funcție de legislația statutului respectiv);
- Valoarea totală a livrărilor de bunuri și/sau prestărilor de servicii efectuate în statul membru în care este stabilită și în fiecare dintre celelalte state membre în cursul anului calendaristic curent anterior notificării.
CONDIȚII DE ELIGIBILITATE pentru aplicarea regimului special de scutire la nivel unional
- Se aplică scutirea, la cerere, întreprinderilor mici stabilite în alte state membre și a căror cifră de afaceri anuală la nivel de UE aferentă valorii livrărilor de bunuri și prestării serviciilor efectuate nu depășește în anul curent, și nici în anul precedent, plafonul anual la nivel de Uniune de 100.000 EUR.
- Suplimentar față de prima condiție, valoarea livrărilor efectuate, de către întreprinderi mici, într-un anumit stat membru nu trebuie să depășească plafonul acelui stat (valoarea livrării de bunuri și prestării serviciilor poate fi de maxim 85.000 EUR în funcție de legislația națională a fiecărui stat membru).
- Întreprinderea mică, indiferent dacă este stabilită sau nu în statul membru care acordă scutirea, nu poate beneficia de această scutire pe o perioadă de un an calendaristic dacă plafonul stabilit a fost depășit în anul calendaristic precedent. Statul membru care acordă scutirea poate prelungi această perioadă la doi ani calendaristici.
BENEFICII IM-uri
- Acest nou regim permite IM să-și desfășoare activitățile în întreaga UE cu sarcini administrative reduse, facilitând creșterea economică și operațiunile transfrontaliere.
- Oferă posibilitatea întreprinderilor mici eligibile, angajate în comerțul transfrontalier, să beneficieze de scutirea de la plata TVA în aceleași condiții ca întreprinderile mici din statele membre de destinație;
- Nu este necesară înregistrarea în scopuri de TVA, în statul/statele membru/membre de scutire (NU se poate deduce TVA)
- Costurile totale de conformare cu care se confruntă întreprinderile mici pentru a respecta obligațiile în materie de TVA se estimează a fi reduse cu 18% anual;
- Oportunitate de dezvoltare a întreprinderii mici la nivel internațional, preconizându-se că până în anul 2025 numărul de consumatori UE care participă la comerțul electronic va fi de aproximativ 569 de milioane;
- Reducerea birocrației și crearea condițiilor de concurență echitabile pentru întreprinderile mici, indiferent de locul în care acestea sunt stabilite în UE, prin proceduri simplificate în ceea ce privește înregistrarea și raportarea.
DREPTURI ȘI OBLIGAȚII IM-uri
DREPTURI | OBLIGAȚII |
|
|
2. Documentație SME-SS
BAZA LEGALĂ EU:
- DIRECTIVA (UE) 2020/285 A CONSILIULUI din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce privește regimul special pentru întreprinderile mici și a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce privește cooperarea administrativă și schimbul de informații în scopul monitorizării aplicării corecte a regimului special pentru întreprinderile mici (disponibil și în format pdf).
- REGULAMENTUL DE PUNERE ÎN APLICARE (UE) 2021/2007 AL COMISIEI din 16 noiembrie 2021 de stabilire a normelor detaliate de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 al Consiliului în ceea ce privește regimul special pentru întreprinderile mici (disponibil și în format pdf).
BAZA LEGALA ROMÂNIA:
- Legislația națională este în curs de elaborare.
- După adoptarea legislației naționale în materie, Administrația Fiscală își va actualiza îndrumările cu informații despre noile reguli TVA.»
Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici:
Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.
Alte subiecte pe aceeași temă:
-