România: un instantaneu al competențelor digitale
Conform unui articol publicat de Uniunea Europeană pe site-ul propriu, The Digital Skills and Jobs Platform, în data de 23 mai 2023, arată, de pe urma raportului Indicele economiei și societății digitale (DESI) 2022, publicat în 2022, că România a rămas în continuare la un nivel foarte scăzut de competențe digitale de bază în comparație cu media UE (30,60% față de U.E. cu 52,30%), fiind pe ultimul loc în Uniunea Europeană (locul 27), dar își menține locurile fruntașe în ceea ce privește proporția femeilor specialiste în domeniul TIC din forța de muncă (locul 2) și în ceea ce privește numărul absolvenților în domeniul TIC (locul 4).
Mai jos este întregul articol publicat și preluat de pe site-ul Uniunii Europene, The Digital Skills and Jobs Platform (varianta în lb. engleză).
«Introducere
România este cel mai jos clasament (al 27-lea) stat membru al UE în 2022 Digital Economy and Society Index (DESI) . Țara se confruntă cu dificultăți în dimensiunea capitalului uman, cu un nivel foarte scăzut de competențe digitale de bază în comparație cu media UE, dar menținându-se pe poziții înalte în proporția de femei specialiști în TIC la angajare (locul 2) și absolvenți TIC (locul 4). Pentru a îndeplini ținta Deceniului Digital privind competențele digitale de bază și specialiștii TIC, România trebuie să-și accelereze urgent pregătirea pentru competențe digitale.
În ciuda rezultatelor comparative bune în conectivitate, nivelul scăzut de digitalizare al țării și progresul relativ lent împiedică economia românească să exploateze pe deplin oportunitățile oferite de tehnologiile digitale. În plus, nivelul foarte scăzut al serviciilor publice digitale atât pentru cetățeni, cât și pentru întreprinderi agravează și mai mult situația. Impactul permanent al pandemiei de COVID-19 și schimbările frecvente în guvern (cinci în ultimii 4 ani) reprezintă provocări semnificative pentru România. Cu toate acestea, digitalizarea rămâne o prioritate de top pentru actualul guvern aflat la putere din 25 noiembrie 2021.
Digital Futures Index de la Microsoft măsoară nivelul de digitalizare a 16 țări europene, inclusiv România. Indicele oferă informații despre starea actuală a digitalizării unei țări și identifică atât domeniile în care aceasta a avut cel mai mult succes, cât și cele în care mai este de făcut pentru a accelera procesul de transformare digitală. Nivelul de digitalizare este măsurat în cinci categorii de dezvoltare digitală: afaceri digitale, guvern digital și sector public, infrastructură digitală, sector digital și capital uman. Scorul general al dezvoltării digitale a României este de 92, în timp ce media CEE este de 100.
Coaliția Națională Română pentru Competențe și Locuri de Muncă Digitale „The Skills4IT Coalition” a fost înființată în 2015, în urma înființării Coaliției Europene pentru Competențe Digitale și Locuri de Muncă în 2013. Coaliția Skills4IT este o platformă deschisă care reunește diferiți parteneri reprezentând instituții de învățământ, companii ITC. , companii de formare, organizații profesionale și neguvernamentale. Platforma se adresează tuturor, de la începători până la experți: angajați, antreprenori, directori executivi, studenți, elevi și toți cei interesați de digitalizare.
Privire de ansamblu asupra strategiilor de stat și inițiativelor naționale
Strategii de stat
Elaborată de Ministerul Societății Informaționale, Strategia pentru Agenda Digitală a României 2020 a fost stabilită cu sprijinul altor agenții guvernamentale și instituții publice, inclusiv agenții din Ministerul Sănătății din România, Ministerul Educației Naționale, Ministerul Finanțelor și Ministerul Transport. Strategia a fost adoptată în 2014, iar implementarea ei s-a încheiat în 2020.
În 2020, a fost elaborată Inițiativa strategică de digitalizare a educației în România SMART-Edu 2021-2027 și a intrat în etapa de consultare publică. Obiectivul inițiativei strategice este de a reduce decalajul digital și de a crește integrarea socio-economică prin îmbunătățirea competențelor digitale și a utilizării internetului în rândul publicului larg și al grupurilor dezavantajate. Acest lucru va fi realizat prin organizarea de sesiuni de instruire adaptate nevoilor comunității. Mai multe informații pot fi găsite aici .
Inițiative naționale
România a elaborat un Plan de Recuperare și Reziliență menit să faciliteze o recuperare robustă și să pregătească țara pentru viitor. PRR constă din 107 măsuri de investiții și 64 de reforme, care vor ajuta România să devină mai durabilă, mai rezistentă și mai adaptabilă la provocările și oportunitățile prezentate de tranziția verde și digitală. Planul este susținut de o valoare estimată la 14,24 miliarde EUR sub formă de granturi și 14,94 miliarde EUR sub formă de împrumuturi. 41% din plan va contribui la tranziția verde, în timp ce 20,5% din acesta va sprijini tranziția digitală.
Site-ul Digital Skills and Jobs Romania oferă o listă de evenimente privind competențele digitale, diverse resurse și oportunități de formare, o colecție de bune practici care prezintă strategii de succes, inițiative și proiecte cu un impact și potențial local puternic și o secțiune de știri care a împărtășit cele mai recente inițiative, proiecte, inovații și oferte de locuri de muncă legate de competențele digitale la nivel local și internațional. Platforma servește ca un hub pentru resursele informaționale din România și Uniunea Europeană, care vizează îmbunătățirea abilităților digitale ale cetățenilor români. De asemenea, promovează oportunități de formare în carieră în sectorul ITC, burse, finanțare de proiecte și sensibilizează cu privire la măsurile de securitate cibernetică. Platforma încurajează în continuare colaborarea dintre mediul academic și industria ITC din România.
În octombrie 2022, Asociația Română pentru Inteligență Artificială (ARIA) și Uniunea Profesorilor de Informatică din România (UPIR) au organizat primul curs preuniversitar de inteligență artificială din România. Cursul este conceput și instruit de experți de la Bitdefender, profesori de la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” Râmnicu Vâlcea și specialiști de la Google DeepMind UK. Cursul este o piatră de hotar în proiectul AI pentru școli și licee din România lansat în 2019 de cercetătorii de la DeepMind Google prin organizația ARIA (Asociația Română pentru Inteligență Artificială).
Oportunități de finanțare
Oportunitățile de finanțare pentru perfecționarea și recalificarea pentru a susține competențele digitale ale indivizilor și organizațiilor sunt disponibile sub formă de împrumuturi, granturi și instrumente financiare. Pentru perioada 2021 – 2026, majoritatea activităților de transformare digitală sunt finanțate prin facilitatea de recuperare și reziliență, dar și ca activități în schemele de granturi Orizont, Erasmus+, ESI și SEE. Puteți găsi mai multe pe pagina Coaliției Naționale pentru Competențe Digitale și Locuri de Muncă din România și în articolul despre Platforma pentru competențe și locuri de muncă digitale.»
(Articol tradus cu ajutorul Google Translate.)
info Notă
Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.
Alte subiecte pe aceeași temă:
- Eurostat: Câți cetățeni aveau competențe digitale de bază în 2021?
România, cea mai scăzută pondere în competențe digitale dintre țările
UE.