Treceți la conținutul principal

Comunicat Comisia Europeană, publicat în data de 08.12.2022 – Impozitare: adoptarea tranziției digitale pentru a contribui la combaterea fraudei în domeniul TVA-ului și pentru a sprijini întreprinderile din UE

Comunicat Comisia Europeană, publicat în data de 08.12.2022


Impozitare: adoptarea tranziției digitale pentru a contribui la combaterea fraudei în domeniul TVA-ului și pentru a sprijini întreprinderile din UE

Comisia Europeană a propus astăzi o serie de măsuri pentru a moderniza și a îmbunătăți funcționarea sistemului taxei pe valoarea adăugată (TVA) din UE în beneficiul întreprinderilor și pentru a spori reziliența sistemului la fraudă prin adoptarea și promovarea digitalizării. Propunerea de astăzi urmărește totodată să răspundă provocărilor apărute în domeniul TVA-ului ca urmare a dezvoltării economiei platformelor.

Imagine de forium de la Pixabay

Conform celor mai recente cifre privind deficitul de încasare a TVA-ului, publicate tot astăzi, statele membre au pierdut venituri din TVA în valoare de 93 de miliarde EUR în 2020. Potrivit unor estimări prudente, un sfert din veniturile pierdute pot fi atribuite în mod direct fraudei în materie de TVA legate de comerțul intra-UE. Aceste pierderi sunt în mod clar în detrimentul finanțelor publice generale, într-un moment în care statele membre își ajustează bugetele pentru a face față efectelor sociale și economice ale recentelor creșteri abrupte ale prețurilor la energie și ale războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. În plus, regimurile de TVA din UE pot constitui în continuare o povară pentru companii, în special pentru IMM-uri și pentru alte întreprinderi care își desfășoară activitatea sau care urmăresc să se extindă la nivel transfrontalier.

Acțiunile-cheie propuse astăzi vor ajuta statele membre să colecteze anual cu până la 18 miliarde EUR mai multe venituri din TVA, ajutând în același timp întreprinderile, inclusiv IMM-urile, să se dezvolte.

  • Trecerea la raportarea digitală în timp real bazată pe facturarea electronică pentru întreprinderile care desfășoară activități transfrontaliere în UE

Noul sistem introduce raportarea digitală în timp real în scopuri de TVA pe baza facturării electronice, care va oferi statelor membre informații valoroase și necesare pentru a intensifica lupta împotriva fraudei în domeniul TVA-ului, în special împotriva fraudei de tip carusel. Trecerea la facturarea electronică va contribui la reducerea fraudei în domeniul TVA-ului cu până la 11 miliarde EUR pe an și va duce la o scădere a costurilor administrative și de asigurare a conformității pentru comercianții din UE cu peste 4,1 miliarde EUR anual în următorii zece ani. De asemenea, această schimbare asigură convergența sistemelor naționale existente la nivelul întregii UE și pregătește terenul pentru statele membre care doresc să instituie sisteme naționale de raportare digitală pentru comerțul intern în următorii ani.

  • Norme actualizate în materie de TVA pentru transportul de călători și platformele de servicii de cazare pe termen scurt

În temeiul noilor norme, operatorii din domeniul economiei platformelor care activează în aceste sectoare vor deveni responsabili pentru colectarea și plata TVA-ului către autoritățile fiscale atunci când furnizorii de servicii nu fac acest lucru, de exemplu în cazul întreprinderilor mici sau al furnizorilor individuali. Împreună cu alte clarificări, aceste măsuri vor asigura o abordare uniformă în toate statele membre și vor contribui la crearea unor condiții de concurență mai echitabile între serviciile de transport și cazare pe termen scurt online și cele tradiționale. De asemenea, măsurile vor simplifica viața IMM-urilor, care, în caz contrar, ar fi nevoite să înțeleagă și să respecte normele în materie de TVA din toate statele membre unde desfășoară activități.

  • Introducerea unui sistem unic de înregistrare în scopuri de TVA în întreaga UE

Pornind de la modelul ghișeului unic pentru TVA deja existent pentru site-urile de cumpărături online, propunerea de astăzi le-ar permite întreprinderilor care efectuează vânzări către consumatori dintr-un alt stat membru să se înregistreze o singură dată în scopuri de TVA pentru întreaga UE și să își îndeplinească obligațiile în materie de TVA prin intermediul unui portal online unic într-o singură limbă. Estimările arată că acest demers ar putea permite întreprinderilor, în special IMM-urilor, să economisească aproximativ 8,7 miliarde EUR în ceea ce privește costurile de înregistrare și administrative pe o perioadă de zece ani. Printre măsurile suplimentare de îmbunătățire a colectării TVA-ului se numără introducerea obligativității ghișeului unic pentru importuri în cazul anumitor platforme care facilitează vânzările către consumatorii din UE.

Următoarele etape

Pachetul de propuneri de astăzi ia forma unor modificări aduse unui set de trei acte legislative ale UE: Directiva TVA (2006/112/CE), Regulamentul de punere în aplicare (UE) 282/2011 al Consiliului și Regulamentul Consiliului privind cooperarea administrativă (UE 904/2010).

Propunerile legislative vor fi trimise Consiliului pentru acord și Parlamentului European și Comitetului Economic și Social pentru consultare.

Sursa: Comisia Europeană

info Notă

Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.

Postări populare de pe acest blog

Important! Legea nr. 141/25.07.2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare

Legea nr. 141/25.07.2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare (M.O. nr. 699/25.07.2025) Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici: Descărcare Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului. Alte subiecte pe aceeași temă: -

Important! Ședința, transmisiune live, din 22.08.2025 a Inspecției Muncii dedicată sistemului Reges-Online în relație cu reprezentanții angajatorilor, specialiști HR și IT

„Echipa REGES-Online invită reprezentanții angajatorilor, specialiști HR și IT vineri 22 August 2025 ora 10:00, la o nouă ședință online dedicată sistemului RegesOnline. Agenda întâlnirii:  Cum creăm cont și cum îl activăm;  Cererea de acces la registru, reprezentanți legali/împuterniciți;  Delegarea și delegații;  Noutati disponibile  Sesiune de întrebări și răspunsuri.  Ședința va fi înregistrată și disponibilă pentru vizualizare. ” Sursa:  Inspecția Muncii Ortografia și morfologia textului citat le aparțin instituției citate. Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici: Descărcare Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului. Transmisiune live din 22 august 2025 ...

Important! H.G. nr. 602/31.07.2025 pentru modificarea și completarea titlului VII „Taxa pe valoarea adăugată“ din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016

H.G. nr. 602/31.07.2025 pentru modificarea și completarea titlului VII „Taxa pe valoarea adăugată“ din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016 (M.O. nr. 715/31.07.2025) Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici: Descărcare Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului. Alte subiecte pe aceeași temă: - Important! Legea nr. 141/25.07.2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare .

Important! Comunicat Casa Națională de Asigurări de Sănătate din data de 01.08.2025 cu privire la asigurările sociale de sănătate prevăzute în Legea nr. 141/2025

Comunicat Casa Națională de Asigurări de Sănătate din data de 01.08.2025 cu privire la asigurările sociale de sănătate prevăzute în Legea nr. 141/2025 „ INFORMARE – Principalele noutăți privind asigurările sociale de sănătate prevăzute în Legea nr. 141/2025 Începând cu luna august 2025, prin Legea nr. 141/2025 , au fost adoptate o serie de măsuri fiscal-bugetare, inclusiv măsuri cu impact în sistemul de asigurări sociale de sănătate, care, prin implementare, să conducă la sustenabilitate și la asigurarea serviciilor medicale și medicamentelor necesare bolnavilor, precum și la continuitate în acordarea acestora. Asigurați fără plata contribuției De la data de 1 august 2025, se menține calitatea de asigurat fără plata contribuției pentru următoarele categorii de persoane: copiii până la vârsta de 18 ani, tineri de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani dacă sunt elevi, ucenici...

Important! DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 (încorporat)

DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451  (încorporat) Atenție pentru cine utilizează sau dorește să utilizeze DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver. 6.0.210 încorporat ca program de sine stătător, varianta oferită de Agenția Națională de Administrare Fiscală . Pentru că, după ultimele actualizări ale sistemelor de operare Windows 10 și 11,  DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver.   6.0.210 oferit de  Agenția Națională de Administrare Fiscală  nu mai este compatibil cu Windows 10 ver. 22H2 și cu Windows 11 ver. 2xH2, se poate descărca de aici kitul DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 sau dând clic pe imaginea de mai jos. Parola kitului este: 654321 și nu este executabil. După dezarhivare se execută  DUKIntegrator.bat. DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 (încorporat) este c...