Treceți la conținutul principal

Comunicat Comisia Europeană, publicat în data de 08.12.2022 – Impozitare: adoptarea tranziției digitale pentru a contribui la combaterea fraudei în domeniul TVA-ului și pentru a sprijini întreprinderile din UE

Comunicat Comisia Europeană, publicat în data de 08.12.2022


Impozitare: adoptarea tranziției digitale pentru a contribui la combaterea fraudei în domeniul TVA-ului și pentru a sprijini întreprinderile din UE

Comisia Europeană a propus astăzi o serie de măsuri pentru a moderniza și a îmbunătăți funcționarea sistemului taxei pe valoarea adăugată (TVA) din UE în beneficiul întreprinderilor și pentru a spori reziliența sistemului la fraudă prin adoptarea și promovarea digitalizării. Propunerea de astăzi urmărește totodată să răspundă provocărilor apărute în domeniul TVA-ului ca urmare a dezvoltării economiei platformelor.

Imagine de forium de la Pixabay

Conform celor mai recente cifre privind deficitul de încasare a TVA-ului, publicate tot astăzi, statele membre au pierdut venituri din TVA în valoare de 93 de miliarde EUR în 2020. Potrivit unor estimări prudente, un sfert din veniturile pierdute pot fi atribuite în mod direct fraudei în materie de TVA legate de comerțul intra-UE. Aceste pierderi sunt în mod clar în detrimentul finanțelor publice generale, într-un moment în care statele membre își ajustează bugetele pentru a face față efectelor sociale și economice ale recentelor creșteri abrupte ale prețurilor la energie și ale războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. În plus, regimurile de TVA din UE pot constitui în continuare o povară pentru companii, în special pentru IMM-uri și pentru alte întreprinderi care își desfășoară activitatea sau care urmăresc să se extindă la nivel transfrontalier.

Acțiunile-cheie propuse astăzi vor ajuta statele membre să colecteze anual cu până la 18 miliarde EUR mai multe venituri din TVA, ajutând în același timp întreprinderile, inclusiv IMM-urile, să se dezvolte.

  • Trecerea la raportarea digitală în timp real bazată pe facturarea electronică pentru întreprinderile care desfășoară activități transfrontaliere în UE

Noul sistem introduce raportarea digitală în timp real în scopuri de TVA pe baza facturării electronice, care va oferi statelor membre informații valoroase și necesare pentru a intensifica lupta împotriva fraudei în domeniul TVA-ului, în special împotriva fraudei de tip carusel. Trecerea la facturarea electronică va contribui la reducerea fraudei în domeniul TVA-ului cu până la 11 miliarde EUR pe an și va duce la o scădere a costurilor administrative și de asigurare a conformității pentru comercianții din UE cu peste 4,1 miliarde EUR anual în următorii zece ani. De asemenea, această schimbare asigură convergența sistemelor naționale existente la nivelul întregii UE și pregătește terenul pentru statele membre care doresc să instituie sisteme naționale de raportare digitală pentru comerțul intern în următorii ani.

  • Norme actualizate în materie de TVA pentru transportul de călători și platformele de servicii de cazare pe termen scurt

În temeiul noilor norme, operatorii din domeniul economiei platformelor care activează în aceste sectoare vor deveni responsabili pentru colectarea și plata TVA-ului către autoritățile fiscale atunci când furnizorii de servicii nu fac acest lucru, de exemplu în cazul întreprinderilor mici sau al furnizorilor individuali. Împreună cu alte clarificări, aceste măsuri vor asigura o abordare uniformă în toate statele membre și vor contribui la crearea unor condiții de concurență mai echitabile între serviciile de transport și cazare pe termen scurt online și cele tradiționale. De asemenea, măsurile vor simplifica viața IMM-urilor, care, în caz contrar, ar fi nevoite să înțeleagă și să respecte normele în materie de TVA din toate statele membre unde desfășoară activități.

  • Introducerea unui sistem unic de înregistrare în scopuri de TVA în întreaga UE

Pornind de la modelul ghișeului unic pentru TVA deja existent pentru site-urile de cumpărături online, propunerea de astăzi le-ar permite întreprinderilor care efectuează vânzări către consumatori dintr-un alt stat membru să se înregistreze o singură dată în scopuri de TVA pentru întreaga UE și să își îndeplinească obligațiile în materie de TVA prin intermediul unui portal online unic într-o singură limbă. Estimările arată că acest demers ar putea permite întreprinderilor, în special IMM-urilor, să economisească aproximativ 8,7 miliarde EUR în ceea ce privește costurile de înregistrare și administrative pe o perioadă de zece ani. Printre măsurile suplimentare de îmbunătățire a colectării TVA-ului se numără introducerea obligativității ghișeului unic pentru importuri în cazul anumitor platforme care facilitează vânzările către consumatorii din UE.

Următoarele etape

Pachetul de propuneri de astăzi ia forma unor modificări aduse unui set de trei acte legislative ale UE: Directiva TVA (2006/112/CE), Regulamentul de punere în aplicare (UE) 282/2011 al Consiliului și Regulamentul Consiliului privind cooperarea administrativă (UE 904/2010).

Propunerile legislative vor fi trimise Consiliului pentru acord și Parlamentului European și Comitetului Economic și Social pentru consultare.

Sursa: Comisia Europeană

info Notă

Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.

Postări populare de pe acest blog

Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (microentități) (12.02.2025)

Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (microentități) (12.02.2025) Pachetul „Acte-Anexe pentru Bilanţul la 31.12.2024 (microentităţi) (12.02.2025)” este în conformitate cu Legea contabilității nr. 82/1991 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, O.M.F.P. nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările și completările ulterioare, și cu O.M.F. nr. 107/20.01.2025 privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la Agenția Națională de Administrare Fiscală. Pachetul cuprinde: - Documentație acte-anexe pentru Bilanț (de citit).pdf; -   Anexe pentru Bilanţ microentităţi ver_ 1_03.xlsm; (Cuprinde: Declarație în conformitate cu prevederile art. 30 din Legea con...

Important! Ședința din 20.06.2025 a Inspecției Muncii dedicată sistemului Reges-Online în relație cu angajatorii

Ședința din 20.06.2025 a Inspecției Muncii dedicată sistemului Reges-Online în relație cu angajatorii Sursa: Inspecția Muncii Ortografia și morfologia textului citat le aparțin instituției citate. Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici: Descărcare Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului. Transmisiune live din 20 iunie 2025 Înregistrari video explicative concentrate pe diverse spețe:  •  Reges Online - sfaturi pentru curioși . Manualul de folosire al aplicației Angajator: https://reges.inspectiamuncii.ro/ajutor/ Mediul de test se poate găsi la adresa web: https://reges.dev.inspectiamuncii.org  . Sugestii și îmbunătățiri de ordin teh...

Important! Ședința din data de 26.05.2025 a Inspecției Muncii dedicată sistemului Reges-Online

Ședința din data de 26.05.2025 a Inspecției Muncii dedicată sistemului Reges-Online Repunerea videoclipului cu ședința din 26 mai 2025 de către Inspecția Muncii. Sursa:  Inspecția Muncii Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici: Descărcare Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului. Înregistrare din 26 mai 2025 – calitate SD Rezoluția videoului este scăzută și este de 640 × 360 pixeli (definiție standard – SD). Mediul de test se poate găsi la adresa web: https://reges.dev.inspectiamuncii.org  . Sugestii și îmbunătățiri de ordin tehnic sau documentație pentru dezvoltatori de programe pentru Resurse Umane se pot accesa aici: https://github.com/reges-ro/integrare  . Înregistrările ședințelor anterioare se pot găsi aici:  https://dr...

Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (entități mici) (13.02.2025)

Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (entități mici) (13.02.2025) Pachetul „Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (entități mici) (13.02.2025)”  este în conformitate cu Legea contabilității nr. 82/1991 , republicată, cu modificările și completările ulterioare, O.M.F.P. nr. 1.802/2014 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările și completările ulterioare, și cu O.M.F. nr. 107/20.01.2025/M.O. nr. 59/23.01.2025/M.O. nr. 59 bis/23.01.2025 privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la Agenția Națională de Administrare Fiscală. Pachetul  „Acte-anexe pentru Bilanțul la 31.12.2024 (entități mici) (13.02.2025)” cuprinde: - Documentație acte-anexe pentru Bilanț (de citit).pdf; - Anexe pentru bilanţ entităţi mici ver_ 0_20.xlsm; ...

Programare concedii de odihnă pe anul 2025 (20.01.2025)

Programare concedii de odihnă pe anul 2025 (20.01.2025) Programare_concedii_de_odihnă_2025_1_50a.xlsm este un fișier-aplicație care ține evidența programării concediilor de odihnă ale salariaților pe anul 2025, conform Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii , republicată și cu toate modificările ulterioare, art. 148, alin. 1: „Efectuarea concediului de odihnă se realizează în baza unei programări colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, după caz, a reprezentanților salariaților, pentru programările colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programările individuale. Programarea se face până la sfârșitul anului calendaristic pentru anul următor.” versiunea 1.50a (20.01.2025): - corecție deblocare zile de luni și marți. versiunea 1.50 (14.11.2024): - adaptare pentru anul 2025; - adăugare accesare chat Telegram „Contabilitate și nu numai ...”. Fișierul-aplicație „Progr...