Treceți la conținutul principal

Câmpuri, formatarea câmpurilor, calculații ... toate în Word (partea 2) / Fields, field formatting, calculations ... all in Word (part 2)

Câmpuri, formatarea câmpurilor, calculații ... toate în Word (partea 2)

(articol creat în 18.08.2022 și revizuit în 21.01.2024)

Calculația și formatarea valorilor în Word

Având informațiile din partea 1, cei care sunt familiarizați cu calcule și formatări în Excel ar putea știe că și-n Word se pot introduce calcule matematice și formatări numerice și/sau monetare, în special în tabele.

Iată un exemplu de tabel cu formule și valori numerice și monetare:

Valoarea 1 Valoarea 2 Total
2.356 3.478 5.834
1.370 1.687 3.057
Grand Total x 8.891 lei

Valoarea 1 Valoarea 2 Total
{ =2356 \# "#.##0" } { =3478 \# "#.##0" } { = SUM(A2:B2) \# "#.##0" }
{ =1370 \# "#.##0" } { =1687 \# "#.##0" } { = SUM(LEFT) \# "#.##0" }
Grand Total x { = SUM(C2:C3) \# "#.##0 lei" }

Pentru a ajunge la rezultatul de mai sus, sunt 2 variante: varianta de a scrie formule și formatări numerice/monetare manual sau varianta de a se folosi meniul din Word.

Varianta 1 – Introducerea manuală a unei formule și/sau a formatării numerice/monetare

Pentru a se introduce manual o formulă și/sau o formatare numerică/monetară:

  1. se tastează Ctrl + F9 apărând 2 acolade { };

  2. în interiorul acoladelor se scrie formula (de ex.,{ = SUM(A2:B2) } sau { = A2 + B2 });

  3. În Word, capetele tabelelor sunt numerotate imaginar cu A1, A2 ..., B1, B2, etc., spre deosebire de Excel, unde ele apar implicit.

    O altă variantă de a se calcula celulele dintr-un tabel din Word este a se scrie în formule RxCy, unde R reprezintă rândul, iar C – coloana. De exemplu formula { = SUM(A2:B2) } se mai poate scrie și astfel: { = SUM(R2C1:R2C2) } sau { = R2C1 + R2C2 }, unde R2C1 reprezintă celula din rândul 2 și coloana 1 din tabel, iar R2C2 este celula din rândul 2 și coloana 2 din același tabel. 

  4. după ce s-a scris formula/calculația, se poate scrie în continuare formatarea numerică sau monetară acestuia, lăsând un spațiu după formulă (de ex.,
    { = SUM(A2:B2) \# "#.##0" } sau
    { = SUM(A2:B2) \# "#.##0 lei" });

  5. și la final se tastează Shift + F9 pentru formula respectivă sau F9 pentru zona selectată din document.

Varianta 2 – Introducerea a unei formule și/sau a formatării numerice/monetare cu ajutorul meniului

Pentru a se introduce o formulă și/sau o formatare numerică/monetară:

  1. se dă clic pe Tabel > Proiectare > ƒTable > Layout > ƒ ;

  2. și apare fereastra Formula:

  1. în câmpul Formulă / Formula se va scrie formula dorită (de ex., = SUM(A2:B2) );

  2. în câmpul Format număr / Number format, opțional, se alege sau se scrie formatarea dorită pentru formula scrisă;

  3. rezultat:

O caracteristică a calculării în tabele, în Word, pe care nu o are Excel, este aceea că introducând în cadrul formulei unul dintre cuvinte ABOVE, LEFT, RIGHT sau BELOW, se calculează deasupra, la stânga, la dreapta sau dedesubt față de celula în care se scrie/introduce formula respectivă (de ex., = SUM(LEFT) \# "#.##0" – adună tot ce este la stânga celulei în care s-a introdus formula).

În Word, pe lângă formulele de adunare, scădere, înmulțire și împărțire sau formula SUM, mai sunt următoarele formule: ABS, AND, AVERAGE, COUNT, IF, MAX, MIN, NOT, OR, PRODUCT, etc. (de ex., = PRODUCT(ABOVE) – înmulțește tot ce este deasupra celulei în care s-a introdus formula).

Formule matematice se mai pot scrie în Word și ținând cont de marcaje (bookmarks).

Mai întâi ce este un marcaj.

Un marcaj identifică o locație sau o selecție de text care este denumit și este identificat pentru referințe viitoare.

Adăugarea unui marcaj în document la locație

  1. Se selectează un loc din document dorit (cuvânt, paragraf, fragment de paragraf, imagine, titlu, etc.) pentru a deveni marcaj în document.

  2. Se dă clic pe Inserare > Marcaj în document / Insert > Bookmark.

  1. Sub Nume marcaj în document / Bookmark name se tastează un nume și apoi clic pe Adăugare / Add.

Numele marcajelor în document trebuie să înceapă cu o literă. Acestea pot include atât numere, cât și litere, dar nu și spații. Dacă trebuie să se separă cuvintele se poate utiliza semnul de subliniere (_), spre exemplu, Primul_capitol.

Ștergerea unui marcaj în document

  1. Se dă clic pe Inserare > Marcaj în document / Insert > Bookmark.

  2. Clic pe Nume / Name sau pe Locație / Location pentru a sorta lista de marcaje în document.

  3. Se dă clic pe numele marcajului în document pe care se dorește să fie șters și apoi clic pe Ștergere / Delete.

Acum, pentru că s-a aflat ce este un marcaj, iată un exemplu cum se poate crea formule matematice cu ajutorul marcajelor prin referințe încrucișate.

O referință încrucișată permite să se creeze legătura cu alte părți ale aceluiași document, fiind inserate în document sub formă de câmpuri. Pentru mai multe detalii ce înseamnă câmpuri se poate vedea aici.

Exemple de formule în funcție de referințe încrucișate

Exemplu 1. Calcularea valorii mărfii cu TVA, având valoarea fără TVA de 750 lei și cota de TVA de 19%.

Se selectează 750 și se însemnează la Inserare > Marcaj în document / Insert > Bookmark ca valfaratva, apoi se selectează 19 și se însemnează cotatva.

Calculare:

  1. Valoare TVA:

  2. 750 × 0,19 = 142,5

  3. Valoare cu TVA:

  4. 750 + 142,5 = 892,5

Iată cum a fost scrise cele 2 formule matematice, folosindu-se referințe încrucișate:

  1. Valoare TVA:

  2. { valfaratva } × { = cotatva/100 } = { valfaratva * cotatva/100 }

    750 × 0,19 = 142,5

  3. Valoare cu TVA:

  4. { valfaratva } + { valfaratva * cotatva/100 } = { = valfaratva + (valfaratva * cotatva/100) }

    750 + 142,5 = 892,5

Pentru a fi scrise valorile implicit cu 2 zecimale (ca-n Excel), formulele se scriu astfel:

  1. Valoare TVA:

  2. { valfaratva \# "#.##0,00" } × { = cotatva/100 } = { = valfaratva * cotatva/100 \# "#.##0,00" }

    750,00 × 0,19 = 142,50

  3. Valoare cu TVA:

  4. { valfaratva \# "#.##0,00" } + { = valfaratva * cotatva/100 \# "#.##0,00" } = { = valfaratva + (valfaratva * cotatva/100) \# "#.##0,00" }

    750,00 + 142,50 = 892,50

Exemplu 2. Adunarea unor valori cu ajutorul marcajelor, însumarea lor fiind trecută în referință.

• Cheltuieli cu materiale consumabile: 500 lei; (500 lei însemnat ca cheltmc)
• Cheltuieli cu transportul: 65 lei; (65 lei însemnat ca chelttr)
• Cheltuieli cu protocolul: 120 lei; (120 lei însemnat ca cheltpr)

Total: 685,00 lei formulă scrisă așa:
{ = cheltmc + chelttr + cheltpr \# "#.##0,00 lei" }

În funcție de versiunea Microsoft Office / Microsoft Word, în cazul în care se înseamnă și cuvântul lei și nu apare nici o valoare, atunci se va însemna doar valoarea în sine.

Descărcare în format PDF:

Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.

Alte subiecte pe aceeași temă:
Câmpuri, formatarea câmpurilor, calculații ... toate în Word (partea 1).

Clarificări cu privire la comentarii
Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Comentariile care vor încălca Regulamentul U.E. nr. 679/2016 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), zis și RGPD, chiar dacă este vorba de consimțământul propriu, adică care conțin adresă de poștă electronică (e-mail) sau/și număr de telefon, de exemplu; care vor încălca buna conduită prin comportament necivilizat și printr-un limbaj agresiv, injurios, xenofob, rasist, care incită la ură și violență; care vor conține anunțuri publicitare sau care vor conține cu o tentă publicitară; care nu corespund tematicii blogului sau sunt irelevante, nu vor fi aprobate spre publicare sau/și vor fi șterse.
Utilizatorii sunt responsabili pentru propriu conținut din comentarii.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Ordin de deplasare (delegație) (14-5-4) și Decont de cheltuieli - fișier-aplicație (varianta Microsoft Excel) (04.11.2023)

Ordin de deplasare - Decont de cheltuieli ver. 0.10 (04.11.2023) Nou în versiunea 0.10 (04.11.2023): -  opțional afișarea salariului în Decont; - corecție valoarea salariului în Decont; - posibilitatea de a închide automat celelalte fișiere deschise în Excel pentru a funcționa corect fișierul-aplicație; - câteva modificări. Nou în versiunea 0.07 (24.01.2022): - corecție valoare în litere din „Decont”; - diverse modificări. Fișierul-aplicație   „ Ordin de deplasare - Decont de cheltuieli ver. 0.10 (20231104).xlsm ”   este compatibil cu Microsoft Excel 2010 / 2013 / 2016 / 2019 / 2021 / 365. La intrarea în fișier, după caz, se dă clic pe  „Enable Content/Activare conținut”  (fișierul conține macro-comenzi VBA). warning Avertisment În cazul în care la intrarea în fișier apare următorul mesaj: sau se citește aici rezolvarea problemei pentru deblocarea fișierulu

Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, actualizată la data de 27.07.2023

Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 345/18.05.2011  și cu toate modificările ulterioare. (varianta consolidată) Actualizare și revizuire - 27.07.2023: - Legea  nr. 241/20.07.2023/M.O. nr. 673/21.07.2023   pentru completarea Legii nr. 53/2003 — Codul muncii. Actualizare și revizuire - 26.05.2023: - Legea nr . 140/24.05.2023/M.O. nr. 461/26.05.2023   pentru completarea art. 51 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, pentru modificarea și completarea art. 514 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum și pentru completarea art. 94 din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției; - O.U.G.  nr. 42/24.05. 2023/ M.O. nr. 459/25.05.2023   pentru modificarea și completarea Legii nr. 3

Termene de înregistrare în Revisal în anul 2024, cf. H.G. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților

Termene de înregistrare în Revisal în anul 2024 cf. H.G. 905/2017  privind registrul general de evidență a salariaților Fișierul „ Termene de înregistrare în Revisal în anul 2024 - v. 20240212.xlsm ” este compatibil cu  Microsoft Excel 2010 / 2013 / 2016 / 2019 / 2021 / 365 . La intrarea în fișier, după caz, se dă clic pe „Enable Content/Activare conținut” (fișierul conține macrocomenzi VBA). În cazul în care la intrarea în fișier apare următorul mesaj: se citește aici rezolvarea problemei pentru deblocarea fișierului. Pentru a funcționa corect fișierul-aplicație, trebuie ca Windows-ul 10.xxxx/11 să fie setat pe codul de limbă română (nu afișarea sistemului în limba română) și se merge astfel la Panou de control/Control Panel -> Regiune/Region -> Administrativ/Administrative -> Limba curentă a programelor non-Unicode/Lang