Treceți la conținutul principal

Câmpuri, formatarea câmpurilor, calculații ... toate în Word (partea 2) / Fields, field formatting, calculations ... all in Word (part 2)

•

Câmpuri, formatarea câmpurilor, calculații ... toate în Word (partea 2)

(articol creat în 18.08.2022 și revizuit în 21.01.2024)

Calculația și formatarea valorilor în Word

Având informațiile din partea 1, cei care sunt familiarizați cu calcule și formatări în Excel ar putea știe că și-n Word se pot introduce calcule matematice și formatări numerice și/sau monetare, în special în tabele.

Iată un exemplu de tabel cu formule și valori numerice și monetare:

Valoarea 1 Valoarea 2 Total
2.356 3.478 5.834
1.370 1.687 3.057
Grand Total x 8.891 lei

Valoarea 1 Valoarea 2 Total
{ =2356 \# "#.##0" } { =3478 \# "#.##0" } { = SUM(A2:B2) \# "#.##0" }
{ =1370 \# "#.##0" } { =1687 \# "#.##0" } { = SUM(LEFT) \# "#.##0" }
Grand Total x { = SUM(C2:C3) \# "#.##0 lei" }

Pentru a ajunge la rezultatul de mai sus, sunt 2 variante: varianta de a scrie formule și formatări numerice/monetare manual sau varianta de a se folosi meniul din Word.

Varianta 1 – Introducerea manuală a unei formule și/sau a formatării numerice/monetare

Pentru a se introduce manual o formulă și/sau o formatare numerică/monetară:

  1. se tastează Ctrl + F9 apărând 2 acolade { };

  2. în interiorul acoladelor se scrie formula (de ex.,{ = SUM(A2:B2) } sau { = A2 + B2 });

  3. În Word, capetele tabelelor sunt numerotate imaginar cu A1, A2 ..., B1, B2, etc., spre deosebire de Excel, unde ele apar implicit.

    O altă variantă de a se calcula celulele dintr-un tabel din Word este a se scrie în formule RxCy, unde R reprezintă rândul, iar C – coloana. De exemplu formula { = SUM(A2:B2) } se mai poate scrie și astfel: { = SUM(R2C1:R2C2) } sau { = R2C1 + R2C2 }, unde R2C1 reprezintă celula din rândul 2 și coloana 1 din tabel, iar R2C2 este celula din rândul 2 și coloana 2 din același tabel. 

  4. după ce s-a scris formula/calculația, se poate scrie în continuare formatarea numerică sau monetară acestuia, lăsând un spațiu după formulă (de ex.,
    { = SUM(A2:B2) \# "#.##0" } sau
    { = SUM(A2:B2) \# "#.##0 lei" });

  5. și la final se tastează Shift + F9 pentru formula respectivă sau F9 pentru zona selectată din document.

Varianta 2 – Introducerea a unei formule și/sau a formatării numerice/monetare cu ajutorul meniului

Pentru a se introduce o formulă și/sau o formatare numerică/monetară:

  1. se dă clic pe Tabel > Proiectare > ƒ / Table > Layout > ƒ ;

  2. și apare fereastra Formula:

  1. în câmpul Formulă / Formula se va scrie formula dorită (de ex., = SUM(A2:B2) );

  2. în câmpul Format număr / Number format, opțional, se alege sau se scrie formatarea dorită pentru formula scrisă;

  3. rezultat:

O caracteristică a calculării în tabele, în Word, pe care nu o are Excel, este aceea că introducând în cadrul formulei unul dintre cuvinte ABOVE, LEFT, RIGHT sau BELOW, se calculează deasupra, la stânga, la dreapta sau dedesubt față de celula în care se scrie/introduce formula respectivă (de ex., = SUM(LEFT) \# "#.##0" – adună tot ce este la stânga celulei în care s-a introdus formula).

În Word, pe lângă formulele de adunare, scădere, înmulțire și împărțire sau formula SUM, mai sunt următoarele formule: ABS, AND, AVERAGE, COUNT, IF, MAX, MIN, NOT, OR, PRODUCT, etc. (de ex., = PRODUCT(ABOVE) – înmulțește tot ce este deasupra celulei în care s-a introdus formula).

Formule matematice se mai pot scrie în Word și ținând cont de marcaje (bookmarks).

Mai întâi ce este un marcaj.

Un marcaj identifică o locație sau o selecție de text care este denumit și este identificat pentru referințe viitoare.

Adăugarea unui marcaj în document la locație

  1. Se selectează un loc din document dorit (cuvânt, paragraf, fragment de paragraf, imagine, titlu, etc.) pentru a deveni marcaj în document.

  2. Se dă clic pe Inserare > Marcaj în document / Insert > Bookmark.

  1. Sub Nume marcaj în document / Bookmark name se tastează un nume și apoi clic pe Adăugare / Add.

Numele marcajelor în document trebuie să înceapă cu o literă. Acestea pot include atât numere, cât și litere, dar nu și spații. Dacă trebuie să se separă cuvintele se poate utiliza semnul de subliniere (_), spre exemplu, Primul_capitol.

Ștergerea unui marcaj în document

  1. Se dă clic pe Inserare > Marcaj în document / Insert > Bookmark.

  2. Clic pe Nume / Name sau pe Locație / Location pentru a sorta lista de marcaje în document.

  3. Se dă clic pe numele marcajului în document pe care se dorește să fie șters și apoi clic pe Ștergere / Delete.

Acum, pentru că s-a aflat ce este un marcaj, iată un exemplu cum se poate crea formule matematice cu ajutorul marcajelor prin referințe încrucișate.

O referință încrucișată permite să se creeze legătura cu alte părți ale aceluiași document, fiind inserate în document sub formă de câmpuri. Pentru mai multe detalii ce înseamnă câmpuri se poate vedea aici.

Exemple de formule în funcție de referințe încrucișate

Exemplu 1. Calcularea valorii mărfii cu TVA, având valoarea fără TVA de 750 lei și cota de TVA de 19%.

Se selectează 750 și se însemnează la Inserare > Marcaj în document / Insert > Bookmark ca valfaratva, apoi se selectează 19 și se însemnează cotatva.

Calculare:

  1. Valoare TVA:

  2. 750 × 0,19 = 142,5

  3. Valoare cu TVA:

  4. 750 + 142,5 = 892,5

Iată cum a fost scrise cele 2 formule matematice, folosindu-se referințe încrucișate:

  1. Valoare TVA:

  2. { valfaratva } × { = cotatva/100 } = { valfaratva * cotatva/100 }

    750 × 0,19 = 142,5

  3. Valoare cu TVA:

  4. { valfaratva } + { valfaratva * cotatva/100 } = { = valfaratva + (valfaratva * cotatva/100) }

    750 + 142,5 = 892,5

Pentru a fi scrise valorile implicit cu 2 zecimale (ca-n Excel), formulele se scriu astfel:

  1. Valoare TVA:

  2. { valfaratva \# "#.##0,00" } × { = cotatva/100 } = { = valfaratva * cotatva/100 \# "#.##0,00" }

    750,00 × 0,19 = 142,50

  3. Valoare cu TVA:

  4. { valfaratva \# "#.##0,00" } + { = valfaratva * cotatva/100 \# "#.##0,00" } = { = valfaratva + (valfaratva * cotatva/100) \# "#.##0,00" }

    750,00 + 142,50 = 892,50

Exemplu 2. Adunarea unor valori cu ajutorul marcajelor, însumarea lor fiind trecută în referință.

• Cheltuieli cu materiale consumabile: 500 lei; (500 lei însemnat ca cheltmc)
• Cheltuieli cu transportul: 65 lei; (65 lei însemnat ca chelttr)
• Cheltuieli cu protocolul: 120 lei; (120 lei însemnat ca cheltpr)

Total: 685,00 lei formulă scrisă așa:
{ = cheltmc + chelttr + cheltpr \# "#.##0,00 lei" }

În funcție de versiunea Microsoft Office / Microsoft Word, în cazul în care se înseamnă și cuvântul lei și nu apare nici o valoare, atunci se va însemna doar valoarea în sine.

Descărcare în format PDF:

Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.

Alte subiecte pe aceeași temă:
- Câmpuri, formatarea câmpurilor, calculații ... toate în Word (partea 1).

Clarificări cu privire la comentarii
Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Comentariile care vor încălca Regulamentul U.E. nr. 679/2016 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), zis și RGPD, chiar dacă este vorba de consimțământul propriu, adică care conțin adresă de poștă electronică (e-mail) sau/și număr de telefon, de exemplu; care vor încălca buna conduită prin comportament necivilizat și printr-un limbaj agresiv, injurios, xenofob, rasist, care incită la ură și violență; care vor conține anunțuri publicitare sau care vor conține cu o tentă publicitară; care nu corespund tematicii blogului sau sunt irelevante, nu vor fi aprobate spre publicare sau/și vor fi șterse.
Utilizatorii sunt responsabili pentru propriu conținut din comentarii.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Important! DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.461 (încorporat) (29.11.2025)

DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.461  (încorporat)  (29.11.2025) Atenție pentru cine utilizează sau dorește să utilizeze DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver. 6.0.210 încorporat ca program de sine stătător, varianta oferită de Agenția Națională de Administrare Fiscală . Pentru că, după ultimele actualizări ale sistemelor de operare Windows 10 și 11,  DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver.   6.0.210 oferit de  Agenția Națională de Administrare Fiscală  nu mai este compatibil cu Windows 10 ver. 22H2 și cu Windows 11 ver. 2xH2, se poate descărca de aici kitul DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.461 sau dând clic pe imaginea de mai jos. Actualizare – 29.11.2025: - actualizare Java 64-bit la versiunea 8.0.461. Parola kitului este: 654321 și nu este executabil. După dezarhivare se execută  DUKIntegrator.bat. ...

Modificări aduse de Ordinul ANAF nr.1021/2026 Ordinului ANAF nr. 3788/2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura (material informativ publicat în data de 17.09.2026)

Modificări aduse de Ordinul ANAF nr.1021/2026 Ordinului ANAF nr. 3788/2024 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea și înscrierea în Registrul RO e-Factura (material informativ publicat în data de 17.09.2026) Sursa: Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Brașov Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.

Modificări aduse de legea nr. 170/2026 (material informativ publicat în data de 14.09.2026)

Modificări aduse de legea nr. 170/2026 (material informativ publicat în data de 14.09.2026) Foto: ChatGPT AI „ Modificări legislative prevăzute de L egea nr. 170 /2026  Data publicării în  Monitorul Oficial - 05.08.2026    Data intrării în vigoare – 08.08.2026  Principalele măsuri vizează:  1. Modificări și completări privind Codul fiscal  Prin Legea nr. 170/2026, art. 294 din Codul Fiscal a fost completat cu alin. 1^1, care stabilește în mod expres faptul că scutirea directă de TVA se aplică prin  facturarea fără TVA  de către furnizorii de bunuri și/sau prestatorii de servicii, în favoarea persoanelor scutite stabilite în România prevăzute la art.294 alin (1) lit. j), l), l^1) și m) pe baza unui certificat de scutire*.   * Operațiunile vizate - livrări de bunuri/prestări de servicii în favoarea: misiunilor dip...

Important! Clarificări oficiale CNAS: Cum se aplică corect diminuarea cu o zi a indemnizației și regulile pentru concediile PNS

Clarificări oficiale CNAS: Cum se aplică corect diminuarea cu o zi a indemnizației și regulile pentru concediile PNS Foto: Gemini AI Începând cu modificările aduse prin Legea nr. 64/2026 și a normelor metodologice aferente, calculul indemnizațiilor pentru concediile medicale a ridicat numeroase probleme practice de implementare în softurile de salarizare și în procesul de validare a dosarelor de recuperare de sume de la Casele de Asigurări de Sănătate. Pentru a elimina interpretările neunitare, Camera Consultanților Fiscali (CCF) a solicitat oficial lămuriri structurii centrale a Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. Răspunsul oficial emis de CNAS sub nr. DG-7759/07.08.2026 tranșează definitiv două dintre cele mai disputate aspecte: calculul certificatelor inițiale emise în weekend și obligativitatea mențiunilor pentru bolnavii incluși în Programele Naționale de Sănătate (PNS). Mai jos sunt co...

Comunicatul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice Galați din data de 21.09.2026 cu privire la Registrul de evidență fiscală pentru plătitorii de impozit pe profit

Comunicatul Direcției Generale Regionale a Finanțelor  Publice Galați din data de 21.09.2026 cu privire la  Registrul de evidență fiscală pentru plătitorii de impozit pe profit „ Registrul de evidență fiscală pentru plătitorii de impozit pe profit În virtutea rolului activ al organului fiscal, Administrația Județeană a Finanțelor  Publice Galați informează contribuabilii persoane juridice că în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 556 din 07 iulie 2026 a fost publicat O.M.F. nr. 808/2026 privind Registrul de evidență fiscală, prin care se abrogă O.M.F.P. nr. 870/2005 privind Registrul de evidență fiscală. Contribuabilii plătitori de impozit pe profit sunt obligați să întocmească Registrul de evidență fiscală, în conformitate cu prevederile O.M.F. nr. 808/2026 . În Registrul de evidență fiscală se înscriu, în ordine cronologică, informațiile care ...