Treceți la conținutul principal

Comunicatul Ministerului Finanțelor din data de 31.07.2024 cu privire la modificarea Codului de procedură fiscală pentru îmbunătățirea capacității operative a ANAF în prevenirea și combaterea fenomenelor de neconformare

Comunicatul Ministerului Finanțelor din data de 31.07.2024 cu privire la modificarea Codului de procedură fiscală pentru îmbunătățirea capacității operative a ANAF în prevenirea și combaterea fenomenelor de neconformare

«Ministerul Finanțelor pune în dezbatere publică actul normativ prin care aduce o serie de modificări și completări Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, pentru adaptarea legislației fiscale, astfel încât gradul de colectare și conformare la plată să crească. Menționăm faptul că modificările Codului de procedură fiscală au făcut obiectul discuției ample de luni, 29 iulie 2024, dintre Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș și reprezentanții mediului de afaceri, dintre care amintim: Asociația Română a Băncilor, Patronatul Antreprenorilor Contabili din România, Camera Consultanților Fiscali, CECCAR, AmCham, Confederația Patronală Concordia și Consiliul Investitorilor Străini. La finalul întâlnirii, cele două părți au stabilit un termen de 20 de zile pentru transmiterea de propuneri din partea mediului de afaceri pentru eventuale modificări ale proiectului de act normativ.

„Efectul sinergic al tuturor măsurilor pe care le implementăm pentru a ține sub control evaziunea fiscală va fi vizibil în contul de execuție bugetară. Din experiența noastră, în combaterea evaziunii fiscale și având în vedere mecanismele pe care le implementăm, am constatat că trebuie să gestionăm problema din mai multe direcții, pentru a monitoriza și reveni la normalitate. Proiectele noastre de digitalizare converg spre obiectivul general de reducere a gap-urilor la diverse categorii de impozite și taxe. Toate statele care au aplicat astfel de proiecte de digitalizare au obținut rezultate semnificative. Toate aceste măsuri ne vor ajuta să valorificăm mai bine creanțele bugetare, să reducem cât mai mult sarcina fiscală de pe umerii contribuabililor și astfel să generăm finanțări consistente pentru asigurarea marilor servicii publice”, subliniază Marcel Boloș.

Principalele modificări vizează:

Acordarea eșalonării la plată în formă simplificată, inclusiv pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursă, în anumite condiții

Se propune ca în categoria obligațiilor fiscale ce pot face obiectul eșalonării la plată în formă simplificată să fie reincluse cele cu reținere la sursă. În fapt, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr.20/2023 s-a eliminat posibilitatea acordării eșalonării la plată în formă simplificată pentru obligațiile fiscale cu reținere la sursă.

Această măsură a afectat mediul de afaceri care s-a aflat în dificultate financiară temporară, astfel că prin proiectul de act normativ se propune să se poată include în eșalonarea la plată în formă simplificată și obligațiile fiscale cu reținere la sursă, cu condiția achitării unui procent de cel puțin 15% din cuantumul obligațiilor bugetare cuprinse în certificatul de atestare fiscală.

Această măsură are în vedere obținerea unor rezultate cât mai avantajoase, ţinând seama atât de interesul legitim şi imediat al creditorului, cât şi de drepturile şi obligaţiile debitorului.

Posibilitatea plății obligațiilor fiscale în conturile de venituri bugetare aferente fiecărui tip de obligație fiscală

Prin modificarea prevederilor legale referitoare la plata obligațiilor fiscale s-a propus oferirea posibilității contribuabililor/plătitorilor de a alege modalitatea de efectuare a viramentelor pentru achitarea obligațiilor, respectiv în contul unic sau în conturile de venituri bugetare aferente fiecărui tip de obligație fiscală.

Stabilirea unor mijloace electronice de comunicare mai facile cu reprezentanții legali/desemnați ai mediului de afaceri, pentru informarea periodică privind situația fiscală

Se propune ca, în relația cu ANAF, contribuabilii/plătitorii înrolați în SPV să trimită prin acest sistem, o declarație pe propria răspundere a reprezentanților legali/desemnați ai acestora, semnată cu certificat calificat de către reprezentanții legali/desemnați, prin care declară datele de contactat proprii și își aleg modalitatea de comunicare electronică cu organul fiscal central pentru primirea informațiilor cu privire la situația fiscală a contribuabilului/plătitorului pe care-l reprezintă.

De asemenea, prin aceste mijloace de comunicare, reprezentanții legali/desemnați pot să-și dea acordul pentru transmiterea ordinului de debitare a conturilor bancare, de către organul fiscal, în vederea achitării obligațiilor fiscale pe care contribuabilii/plătitorii le datorează.

Totodată, prin manifestarea opțiunii de plată recurentă, contribuabilii/plătitorii sunt de acord, ca la împlinirea termenelor de plată, să fie debitat contul bancar în limita sumelor aferente achitării obligațiilor fiscale declarate, a ratelor cuprinse în graficele de eșalonare, precum și a altor obligații care reprezintă condiție de menținere a valabilității înlesnirii la plată acordate.

Simplificarea procedurilor de valorificare a bunurilor sechestrate și confiscate

Se propune simplificarea principiilor de valorificare a bunurilor la licitație, având drept scop, pe de o parte, flexibilizarea condițiilor de participare la licitație, iar pe de altă parte, crearea cadrului legal pentru efectuarea publicității bunurilor prin platforme specializate, precum și pentru digitalizarea activității de organizare a licitațiilor prin platforma on-line. În fapt, prin PNRR este finanțat un proiect de dezvoltare a unei platforme de licitații electronice, care are în vedere, pe de o parte realizarea unei mediatizări mai facile a bunurilor sechestrate de ANAF, iar pe de altă parte, de valorificare printr-o procedura transparentă și concurențială, astfel încât prețul bunurilor valorificate să crească.

Măsuri pentru întărirea disciplinei financiare privind operațiunile de încasări şi plăți în numerar în cazul debitorilor care au înființate popriri asupra conturilor bancare

Se propune micșorarea plafoanelor existente în vigoare privind operațiunile de încasări și plăți în cazul debitorilor care au înființate popriri asupra disponibilităților bănești, până la emiterea deciziei de ridicare a acesteia, având în vedere gradul scăzut de recuperare a datoriilor, ca urmare a faptului că lichiditățile financiare ale acestora nu se rulează prin conturile bancare.

În acest sens, contribuabilii prevăzuți la art.1 alin.(1) din Legea nr.70/2015, cu modificările și completările ulterioare, care au înființate popriri bancare, efectuează operațiunile de încasări și plăți în numerar în următoarele condiții:

  • în cazul debitorului mare contribuabil pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al căror cuantum depășește suma de 40.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările și completările ulterioare încasează în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei și efectuează plăți către acestea în limita unui plafon zilnic total de 5.000 lei;
  • în cazul debitorului care are calitatea de contribuabil mijlociu pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al căror cuantum depășește suma de 20.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările și completările ulterioare, încasează în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei și efectuează plăți către acestea în limita unui plafon zilnic total de 2.500 lei;
  • în cazul celorlalte categorii de debitori, cu excepția persoanelor fizice, pentru care s-au înființat popriri pentru obligații bugetare al căror cuantum depășește suma de 10.000 lei, de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 70/2015, cu modificările și completările ulterioare, încasează în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei și efectuează plăți către acestea în limita unui plafon zilnic total de 1.000 lei.

Introducerea numărului de identificare digitală, alternativ CNP-ului

Se propune utilizarea de către persoanele fizice a unui număr de identificare digitală, ca o alternativă la CNP, pentru funcționarea corectă a sistemelor digitale care solicită utilizarea CNP-ului persoanelor fizice. Astfel, o persoană fizică poate alege să își dovedească identitatea în relația cu organul fiscal, utilizând numărul de identificare digitală în locul CNP-ului.»

Sursa: Ministerul Finanțelor

Proiectul de act normativ poate fi citit aici.

Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici:

Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.

Alte subiecte pe aceeași temă:
-

Postări populare de pe acest blog

Împuternicire notarială pentru REGES ONLINE (document revizuit în data de 26.08.2025)

Împuternicire notarială pentru REGES ONLINE În baza  H.G. nr. 295/27.03.2025 privind Registrul general de evidență a salariaților - REGES-ONLINE,  O.M.M.F.T.S.S. nr. 1107/06.05.2025 pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților — REGES-ONLINE,  Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale și a  Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, art. 2009, mai jos se poate descărca la nevoie un model de împuternicire notarială pentru REGES ONLINE. Extras din  O.M.M.F.T.S.S. nr. 1107/06.05.2025 pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților — REGES-ONLINE, anexa „Procedură de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de ...

Programare concedii de odihnă pe anul 2026 (07.11.2025)

Programare concedii de odihnă pe anul 2026 (07.11.2025) Programare_concedii_de_odihnă_2025_1_60.xlsm este un fișier-aplicație care ține evidența programării concediilor de odihnă ale salariaților pe anul 2026, conform Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii , republicată și cu toate modificările ulterioare, art. 148, alin. 1: „Efectuarea concediului de odihnă se realizează în baza unei programări colective sau individuale stabilite de angajator cu consultarea sindicatului sau, după caz, a reprezentanților salariaților, pentru programările colective, ori cu consultarea salariatului, pentru programările individuale. Programarea se face până la sfârșitul anului calendaristic pentru anul următor.” versiunea 1.60 (07.11.2025): - adaptare pentru anul 2026; - actualizarea Legii nr. 53/2003 — Codul muncii (republicată în 18.05.2011) prin Legea nr. 149/09.10.2025/M.O. nr. 936/09.10.2025 pentru complet...

Important! DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.461 (încorporat) (29.11.2025)

DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.461  (încorporat)  (29.11.2025) Atenție pentru cine utilizează sau dorește să utilizeze DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver. 6.0.210 încorporat ca program de sine stătător, varianta oferită de Agenția Națională de Administrare Fiscală . Pentru că, după ultimele actualizări ale sistemelor de operare Windows 10 și 11,  DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver.   6.0.210 oferit de  Agenția Națională de Administrare Fiscală  nu mai este compatibil cu Windows 10 ver. 22H2 și cu Windows 11 ver. 2xH2, se poate descărca de aici kitul DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.461 sau dând clic pe imaginea de mai jos. Actualizare – 29.11.2025: - actualizare Java 64-bit la versiunea 8.0.461. Parola kitului este: 654321 și nu este executabil. După dezarhivare se execută  DUKIntegrator.bat. ...

Important! Ghiduri de înrolare și de utilizare a platformei REGES-ONLINE (ghiduri revizuite și publicate în data de 10.10.2025)

Ghiduri de înrolare și de utilizare a platformei REGES-ONLINE (ghiduri revizuite și publicate în data de 10.10.2025) Inspecția Muncii a publicat în data de 10.10.2025 2 ghiduri  cu privire la înrolarea și utilizarea platformei REGES-ONLINE Sursa:  Inspecția Muncii Fișierul se descarcă dând clic pe imaginea de mai jos sau aici: Descărcare Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului. Ghid înrolare REGES ONLINE Ghid utilizare REGES ONLINE

Documentație pentru contabilitatea de gestiune (14.12.2024)

Documentația „Contabilitatea de gestiune (14.12.2024)” cuprinde: Listă de inventariere (global) ver_ 0_23.xlsm; Decizie privind modificarea prețurilor la marfa cu amănuntul.dotx; Proces verbal privind modificarea prețurilor la marfa cu amănuntul.dotx; Decizie privind modificarea prețurilor la marfa cu amănuntul, conform Legii nr. 227_2015 privind Codul fiscal (X%).dotx; Proces verbal privind modificarea prețurilor la marfa cu amănuntul, conform Legii nr. 227_2015 privind Codul fiscal (X%).dotx; Anexă la Procesul verbal privind modificarea prețurilor la marfa cu amănuntul ver_ 1_83.xlsm; Decizie privind procesul verbal de constatare - var. 1.dotx; Proces verbal de constatare bon fiscal eronat - var. 1.dotx; Decizie privind procesul verbal de constatare - var. 2.dotx; Proces verbal de constatare bon fiscal eronat - var. 2.dotx; ...