Treceți la conținutul principal

Comunicat Inspecția Muncii din data de 14.12.2022

Comunicat Inspecția Muncii din data de 14.12.2022

Inspecția Muncii, prin inspectorul general de stat, Dantes Nicolae Bratu, răspunde celor mai frecvente întrebări privind modalitățile de aplicare a celor mai recente modificări aduse Codului Muncii.

1. Ce se întâmplă cu contractele de muncă aflate în derulare în privința introducerii noilor clauze obligatorii? Este nevoie de acte adiționale?

Nu este nevoie de acte adiționale. În conformitate cu prevederile art.II din Legea nr. 283/2022, pentru salariații care au raporturi de muncă stabilite anterior datei de intrare în vigoare a legii, informațiile suplimentare privind condițiile aplicabile raportului de muncă se comunică de către angajator, la cerere, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data primirii solicitării scrise a salariatului. Lipsa unei astfel de solicitări nu exclude aplicarea drepturilor minime stabilite de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin lege.

2. Care sunt modalitățile de completare a punctului D lit. a) din modelul-cadru al contractului individual de muncă?

În conformitate cu prevederile art. 31 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, la încheierea contractului individual de muncă, pentru verificarea aptitudinilor salariatului, se poate stabili o perioadă de probă, în limitele prevăzute de actul normativ, în zile calendaristice. Însă, pentru contractul individual de muncă încheiat pe durată determinată, la art. 85 din același act normativ este prevăzut faptul că perioada de probă se stabilește în zile lucrătoare, numărul acestora fiind diferit în funcție de durata contractului.

Prin urmare, completarea punctului D lit. a) din modelul-cadru al contractului individual de muncă, se va realiza după cum urmează:

- în cazul contractului individual de muncă încheiat pe durată nedeterminată, perioada de probă se va stabili în zile calendaristice, barându-se sintagma „lucrătoare în cazul contractului individual de muncă pe perioadă determinată” de la punctul respectiv;

- în cazul contractului individual de muncă încheiat pe durată determinată, perioada de probă se va stabili în zile lucrătoare, barându-se termenul „calendaristice” de la punctul respectiv.

3. Ce înseamnă schimbarea postului cu unul care prevede condiții mai bune de muncă?

În situația în care un salariat consideră că un post vacant al societății în care își desfășoară activitatea îi asigură, conform propriilor cerințe, din punct de vedere al evoluției profesionale, al stabilității pe un post, al securității și sănătății în muncă, al programului de lucru, condiții mai bune de muncă, acesta poate solicita angajatorului trecerea pe acel post, în condițiile legii și dacă îndeplinește cerințele de ocupare a postului respectiv.

4. Care sunt sancțiunile pentru salariații care au două contracte individuale de muncă în același interval orar?

În situația în care inspectorii de muncă, în urma verificărilor la un angajator, constată situația expusă și anume că există salariați care își desfășoară activitatea cu două contracte individuale de muncă în același interval orar, se dispune măsură pentru remedierea într-un timp determinat a neconformității constatate și se vor aplica sancțiuni contravenționale, în caz de neîndeplinire a acestora, în condițiile stabilite de Legea nr.108/1999 pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii. Legislația în vigoare nu prevede sancțiuni pentru salariații aflați în această situație.

5. Cele maximum 10 zile lucrătoare de absență într-un an calendaristic pot fi consecutive?

Cele maximum 10 zile lucrătoare de absență într-un an calendaristic pot fi consecutive, având în vedere faptul că legiuitorul nu precizează ca acordarea acestora să se facă fracționat.

Sursa: Inspecția Muncii – Facebook

info Notă

Toate articolele de pe acest site se pot distribui cu mențiunea sursei, punând linkul articolului sau al site-ului.

Postări populare de pe acest blog

Important! DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 (încorporat)

DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451  (încorporat) Atenție pentru cine utilizează sau dorește să utilizeze DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver. 6.0.210 încorporat ca program de sine stătător, varianta oferită de Agenția Națională de Administrare Fiscală . Pentru că, după ultimele actualizări ale sistemelor de operare Windows 10 și 11,  DUK Integrator ver. 1.4.17.3.3 cu Java 32-bit ver.   6.0.210 oferit de  Agenția Națională de Administrare Fiscală  nu mai este compatibil cu Windows 10 ver. 22H2 și cu Windows 11 ver. 2xH2, se poate descărca de aici kitul DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 sau dând clic pe imaginea de mai jos. Parola kitului este: 654321 și nu este executabil. După dezarhivare se execută  DUKIntegrator.bat. DUK Integrator ver. 1.4.18.3.3 cu Java 64-bit ver. 8.0.451 (încorporat) este c...

Important! Ședința Inspecției Muncii, din data de 26.09.2025, dedicată sistemului Reges Online pentru reprezentanții angajatorilor, persoane fizice sau juridice de drept privat, instituții publice, specialiști HR și IT

Ședința Inspecției Muncii, din data de 26.09.2025, dedicată sistemului Reges Online pentru reprezentanții angajatorilor, persoane fizice sau juridice de drept privat, instituții publice, specialiști HR și IT „ Echipa REGES-Online invită reprezentanții angajatorilor, persoane fizice sau juridice de drept privat, instituții publice, specialiști HR și IT vineri 26 Septembrie 2025 ora 10:00, la o nouă ședință online dedicată sistemului RegesOnline. Agenda întâlnirii: Cum creăm cont și cum îl activăm; Cererea de acces la registru, reprezentanți legali/împuterniciți; Delegarea și delegații; Noutati disponibile Sesiune de întrebări și răspunsuri.  Ședința va fi înregistrată și disponibilă pentru vizualizare.” Sursa:  Inspecția Muncii Ortografia și morfologia textului citat le aparțin instituției citate. Fișierul se desc...

Împuternicire notarială pentru REGES ONLINE (document revizuit în data de 26.08.2025)

Împuternicire notarială pentru REGES ONLINE În baza  H.G. nr. 295/27.03.2025 privind Registrul general de evidență a salariaților - REGES-ONLINE,  O.M.M.F.T.S.S. nr. 1107/06.05.2025 pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților — REGES-ONLINE,  Legii nr. 31/1990 privind societățile comerciale și a  Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, art. 2009, mai jos se poate descărca la nevoie un model de împuternicire notarială pentru REGES ONLINE. Extras din  O.M.M.F.T.S.S. nr. 1107/06.05.2025 pentru aprobarea Procedurii de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de evidență a salariaților — REGES-ONLINE, anexa „Procedură de acces în vederea completării, transmiterii și interogării datelor în/din Registrul general de ...

Important! Comunicatul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale din data de 18.09.2025 cu privire la termenul de înscriere în REGES-ONLINE

Comunicatul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale din data de 18.09.2025 cu privire la termenul de înscriere în REGES-ONLINE « Sprijin pentru angajatori - termenul de înscriere în REGES-ONLINE, prelungit până la data de 31 decembrie 2025 La propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Guvernul a aprobat astăzi prorogarea termenului de trecere de la sistemul Revisal, la platforma REGES-ONLINE, până la data de 31 decembrie 2025, pentru a veni în sprijinul angajatorilor care întâmpină dificultăți în procesul de migrare. ”Am decis să prelungim termenul pentru înrolarea în REGES-ONLINE până la sfârșitul anului, pentru ca niciun angajator să nu fie pus în situația de a primi sancțiuni. Cred că rolul statului este să ofere sprijin și soluții, nu bariere. De aceea, această perioadă suplimentară este un semn de respect față de mediul de afaceri și față de...

Adeverință salariat nou pentru C.N.A.S. (Anexă la O.P.C.N.A.S. nr. 1.041/30.07.2025)

Adeverință salariat nou pentru C.N.A.S. (Anexă la O.P.C.N.A.S. nr. 1.041/30.07.2025) În baza  O.P.C.N.A.S. nr. 1.041/30.07.2025 privind modificarea Normelor metodologice pentru stabilirea documentelor justificative privind dobândirea calității de asigurat, precum și pentru stabilirea documentelor necesare atribuirii numărului unic de identificare în sistemul de asigurări sociale de sănătate cetățenilor străini sau apatrizilor aflați în situații deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina, aprobate prin Ordinul președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 1.549/2018, precum și pentru stabilirea unor măsuri privind calitatea de asigurat, mai jos se poate descărca la nevoie un model de adeverință pentru salariat nou pentru C.N.A.S. Fișierul „ Adeverință salariat nou pentru C.N.A.S. (Anexă la O.P.C.N.A.S. nr. 1.041_30.07.2025).pdf”  (fișier inteligent) este editabil și este compatibil cu: ...